Retro kedvenceim 4.

Retro kedvenceim 4.

Eme cikk sorozat következő részét is DarthSun küldte, hogy tegyem ki nektek, fogadjátok hát a következő részt is szeretettel DarthSun-tól!

Retro kedvenceim 4.

Matekból gyenge de egyébként meg fürge

 

Valamikor a 90- es években volt egy Tomato alaplapom Cyrix MII/PR300 procival. Tomato lapot nem sikerült szereznem de egy Soltek SL54U5 lapot igen, mely hasonlóan gyorsan postol és bootol. „Klónoztam” tehát az akkori gépet. Igaz hogy az alkatrészei mások de a végeredmény hasonló, talán még jobb is hiszen ebbe az MII PR400 csúcsproci került. Volt a család tetején még hivatalosan az MII PR433 is de már a 400- as is olyan ritka hogy csúcsprocinak veszem. Annál is inkább, mivel a kezdő órajelet egyből a PR433- ra ( 300 MHz ) állítottam be, bízva a 18 mikronos technikában.

1

A Cyrix kis cég volt, mintegy 300 alkalmazottal, procikat terveztek és ezeket olyan cégekkel gyártatták le melyeknek volt megfelelő technológiájuk a realizáláshoz. Először a kooprocesszoraikkal lettek híresek, melyek gyorsabbak voltak a konkurens Intel gyártmányoknál,  majd ők is x86 klónozással folytatták. Miután az Intel a Pentium alapú architektúrát már zárt licenszel adta ki, új proci tervezésébe kezdtek. Ennek lett az eredménye először a Cx5x86, majd a Cx6x86, 6x86MX és az MII család.

A történet pikantériája hogy a  jó kis kooprocesszoraikkal indultak aztán a végén a legerősebb modelljük gyengéje éppen az FPU lett. Ettől függetlenül szerintem egy ilyen saját proci megalkotása, egy viszonylag kis tervezőgárda által, igen nagy teljesítmény.

Végül  a cég fokozatosan átalakult majd megszűnt.

Idézetek a Wikipédiából:

-1997 augusztusában, mialatt az Intel elleni per folyamatban volt, a Cyrix egyesült a National Semiconductorral

-1999 augusztusában az NS eladta a Cyrix-ot a VIA Technologiesnek, a Cyrix tervezőcsapat nem volt többé, és az MII eltűnt a piacról. 1-2 hónappal később a VIA megvásárolta az IDT tulajdonában lévő Centaur Technologies processzorfejlesztő céget is.

 

A cég alapításának időpontja 1988, tehát 10-11 évet működött. Hatása jótékony volt a piacra, idézet a Wikiből:

 

-Habár a cég rövid életű volt és a márkanevet a jelenlegi tulajdonos már nem használja, a Cyrix versenye az AMD-vel szemben létrehozta az olcsó processzorok piacát, amely lecsökkentette a PC-k átlagárát és végső soron kényszerítette az Intelt egyrészt az olcsó Celeron processzorcsalád kiadására, másrészt a versenyképesség érdekében a gyorsabb processzorai árának csökkentésére.

 

És végülis adott nekünk egy ilyen különleges darabot mint az MII PR400, mely integerben az akkori leggyorsabb volt. Már régebben eszembe jutott egy olyan scifi ötlet hogy mi lett volna ha a Cyrix szövetkezik az Intellel és az MII- be a PII FPU- ját integrálják ?

De maradjunk a valóságban és nézzük hogy miből áll a retro gépezetem :

 

Lap : Soltek SL54U5 SS7

CPU : Cyrix MII PR400 > @PR433 > @PR500 ( 285Mhz az alapórajele, 300- ról indítottam, 336- ig vittem, ez már elvileg PR500- nak felel meg ha jól számolom )

Hűtő : CoolerMaster

RAM: 128Mb 133MHz CL3 SD@112MHz CL2

-mivel a lapon 512Kb cache van így lesz mindíg nem kesselt terület de megnéztem 64Mb rammal is és a lassulás nem nagy, 256MB- al viszont már jelentős.

Video : Radeon7000 AGP, NVidiaFX5500AGP,  NVidiaFX5950UltraAGP

Háló : Planet – Realtek RTL8139 10/100 Mbit

Hang : SB PCI 128

HDD : 40Gb MDT és 4.3Gb WD

ODD : Sony DVDROM

FDD : 1.44 Mb

Táp : 200W Samsung, 350W FSP

Ház : Mercury midi ATX

Oprendszerek és driverek : DOS 6.22, Win98 SE HUN, DirectX9.0C, VIAHyperion4in1_448v, Detonator 81.98, Catalyst 3.8

 

Az alkalmazott videokártyákhoz némi magyarázat :  a DOS alatti DoomBench mérésben messze a R7000 volt a leggyorsabb, így annak az eredményét közöltem, Win98 alatt pedig

az FX5500 szolgáltatta a legszebb képet, DVI kimenet is van rajta, DVI-HDMI átalakítóval LCD monitoron 16:9 képaránnyal is szépen megy, az FX5950U meg poénból.

A gépben véglegesen az Inno3D FX5500 marad, az összeszerelt képeken még a Galaxy5500 látható, az Inno- nak eleve magasabbak az alapórajelei, bár ez nem sokat számít gyenge FPU- nál. Valamint a gyenge FPU- hoz hozzá kell tenni hogy itt azért már elég magas az órajel tehát kezd a matek is elfogadhatóbbá gyorsulni.

 

Néhány fotó :

Proci :

2

Lap :

3

Radeon ( hűtő nem volt rajta, sufnituningos hűtőt tettem rá, látszik hogy a kondi útban volt, ezért a hűtőből kitörtem egy darabot ) :

4

 

FX5500 :

5

NVidia FX5950Ultra ( Őfelsége megérkezett, mindenki térdel és meghajlással tiszteleg ):

6

SB128 :

7

Háló :

8

A Win98 telephelye :

9

 

A dosos vinyó, a képről a középső :

10

Az összeszerelt gép :

 

11

12

13

Kezdjük el a dosos tesztekkel.

 

Doombench 300 MHz, RAM CL2 :

14

35×2134/571 =   130,805 FPS , hozza a formáját.

Számítás módja és viszonyítási alap itt :   http://thandor.net/benchmark/32

Az eredmény azonban úgy néz ki nemigazán szignifikáns, mivel a PIII- as konfigomat lealázta, azon 95,02 FPS- t hozott Copper PIII 650@760 Mhz- es procival, a videokártya viszont ott MX440 volt, talán emiatt, nem valószínű, bár ki tudja ? Esetleg gyanítható hogy a különböző videokártyák dos alatt, tehát külön meghajtóprogram nélkül elég rapszódikusan viselkednek.

PentiumPro- n ugyanez : 79.037 FPS, az MII tehát azt is leiskolázza.

3DBench2 300MHz :

15

A PIII – ason ez : 405 , hmm érdekes.

 

3DBench2, 336MHz, RAM CL2 ( sikerült a PIII fölé menni egy hajszállal ) :

 

16

Shiny :

17

Shiny 336MHz- en:

18

PIII : 559 , itt látszik az erő rendesen.

PentiumPro : 167 , MII tehát itt vesztett.

Landmark 2.0 , 300MHz RAM CL3, Radeon :

19

PentiumPro: 1293/3372/54613 : MII előny, integer fölény elsöprő

 

Fokozzuk egy kicsit:  Landmark 2.0 , 336MHz RAM CL2, FX5500 :

20

A videosebesség a 100K- s álomhatár felett J  XD, ez egyébként külön értékelésre szorul, itt ezen a határon van valahol a dosos játékok runtime error hibadobálása, tehát a 2D játékoknál ez a proci a lehető leggyorsabb és még éppen nem esik bele a runtime error hibába. Nemcsoda hogy a Tyrian gyönyörűen megy, meg sem rezzen. ( ez a hiba a Borland fordítókkal készült játékokat sújtja, a Borland készített a fordítóhoz javító patchet de ugye csak azt lehet újrafordítani aminél rendelkezésre áll a forrásállomány, márpedig a játékoknál ez sajnos nem teljesül. Illetve pár régi játéknak kiadták a forráskódját de azok többnyire nem Borland Pascalban hanem C- ben íródtak, lásd pld néhány id-software játék ).

 

Speedsys :

21

CPU- ban az MMX233 felett teljesít és picivel a PPro200 fölé jelzi.

 

A dosos Core3.03 vinyóteszt :

 

A kisebb gyorsabb mint a nagyobb.

22

 

Ugorjunk át Win98 alá.

3DMark99 300MHz, RAM CL2-3-3-6, Radeon :

23

3DMark99 336MHz, RAM CL2-2-2-5, FX5500 :

 

24

 

Gyorsult valamelyest de nem egetverő.

PentiumPro-n ez pontosan ugyanennyi lett, így döntetlen, bár feltétellel mert a PPro 200 MHz- en ment, tehát nem volt tuningolva, azóta feltettem 233- ra, azon is stabil.

 

3DMark2001 336MHz, RAM CL2-2-2-5, FX5500 :

25

 

Többet hoz mint a 3DM99 alatt, valószínű hogy az FX5500 TL egysége besegít.

SPi és TestCPU 300 MHz- en :

26

SPi 336 MHz- en :

 

27

 

A tuninghoz annyit hogy a gép 336 MHz- re állítva, CL2 ramnál, 2.2V- on ( alapfeszen )  bebootolt, Win is betöltött, de a 3DMark hol lefutott hol nem, azonban 2.4 V- ra állítva a magfeszt már minden rendben volt. Ennek ellenére én 300- on fogom használni.

Az összehasonlítások pedig nyilván nem egzaktak, alkatrészek különbözősége miatt, vegyétek hozzá hogy én konfig-gyűjtő vagyok tehát eltérő gépeket hasonlítottam.

 

Quake tesztek ( 640×480, default, OpenGL, CPU 336MHz, RAM CL 2-2-2-5, FX5500 ) :

Quake1 timerefresh indulási pozíció :

28

 

Quake1 timerefresh map1 elején :

29

Azért elég jól játszható, az látszik.

 

Quake2 timedemo demo1.dm2:

30

Quake2 timerefresh map1 kezdőpozíció :

31

Tehát Quake2 alatt sem lesz semmiféle problémánk, zökkenőmentes a játék.

 

Egy desktop Doommal, valamint az SB128 keverőjével. Látszik az érdekesség hogy ennek a hangkártyának a hullámtábla kezelőjét közvetlenül a driversorból lehet elérni, máshol nem is találtam soundbank managert pedig a gyári telepítőlemezről installáltam a programjait.

32

Az SB128 hullámtáblás hangja meglepett, ugyanavval a soundfonttal is teljesen másképp szól mint egy Awe vagy egy Live, nem jobban nem rosszabbul de más.

 

Végén következzen a nyalánkság, nézzük meg hogy mit kezd egy gyenge FPU- val rendelkező de a kategóriájában viszonylag gyors proci a hozzá társítható legerősebb videokártyával.

 

A ötlet azáltal született meg mivel gondoltam hogy bacsis le fogja szólni az FX5500- at, ezért bosszúból kölcsönkértem az 5950- esét XD.

Valószínű hogy a 200W- os táp is elég lett volna, mivel a többi alkatrész fogyasztása kicsi, mindegy biztos ami biztos, amíg az 5950 volt a gépben addig betettem egy 350W- os FSP- t.

 

A procilimit 3D- ben eddig is nagy volt, itt elvileg még nagyobb lesz de azt is tudjuk hogy a 3DMark az erős videokártyákat extra pontokkal díjazza. Kíváncsi voltam tehát mi sül ki belőle. Elsősorban azonban nem az extra + pontokra hajtottam hanem arra voltam kíváncsi hogy milyen lesz a játszhatóság. A még nagyobb CPU limit teljesen elrontja az élményt vagy esetleg javít az összképen vagy nem is fog látszani érdemleges változás ?

 

Tehát az 5950 elfoglalta a helyét a szerény kis Socket7- esben ( éppen hogy befért :-) ) :

33

3DMark99 336MHz, RAM CL2-2-2-5, FX5950Ultra :

34

Nem változott az eredmény.

 

3DMark2001 336MHz, RAM CL2-2-2-5, FX5950Ultra :

35

Emelkedett azért, ez már nem nevezhető mérési szórásnak!

Nagyon komoly kártya de a konfighoz bőven elég az 5500- as, avval is bőségesen procilimites a rendszer. Az 5500- asnak is jó képe van de az 5950 előnye hogy egy picit még jobb minőségű képet ad. Hátránya hogy a spéci turboventillátora bizony alacsony fordulaton is kihallatszik a gépből, viszont meglepően hűvösen tartja a kártyát. Ez a példány a túlmelegedés miatt nem fog tönkremenni az biztos.

A többi mérést is elvégeztem az 5950- el is de mindegyik ugyanannyi lett mint az 5500- al. A játszhatóság is hasonló lett. Nagyobb L2 kesses procival tudjuk hogy megindul rendesen az 5950, de itt ez van, annak is örültem hogy a nagyobb adatéhsége miatt nem lettek óriás-laggok.

 

Konklúzió : különleges, feelinges, a proci miatt pedig értékes gép lett. Korabeli játékok a gyenge FPU ellenére is jól mennek, viszonylag magas az órajel, ez javít valamelyest a helyzeten. Quake1 pld szoftveres renderrel is jól játszható 400×300- ban dos alatt. Win alatt a GLQuake 640×480- ban is jól megy. Egy Voodoo kártya még nem ártana bele de már nincs szabadon, meglévő konfigból pedig nem veszem ki.

A 2D játékok (pld  a dosos Tyrian) szinte repülnek a kiváló integer teljesítmény miatt.

 

A procit visszaállítom 300MHz+alapfeszre és a gép elfoglalja helyét szerény gyűjteményemben a Világörökség részeként.

 

Köszönöm hogy elolvastad !

 

Köszönet :  akosf- nek, akitől a procit ajándékba kaptam.

bacsis- nak hogy kölcsönadta az FX5950U kártyát.

Bull Boss- nak az alaplapért és hogy engedett az árából

About bacsis

13 hozzászólás

  1. uhh, nagyon részletes, mindenre kitérő alapos cikk lett, köszönjük szépen!
    Saát vélemény: Egy kicsit csalódott vagyok a Cyrix-ban, ennél azért erősebbre gondoltam… Viszont az egyértelműen látszik, hogy egy Pentium1-esnél erősebb… ha le degradáljuk Pentium1-es szintre akkor viszont elég íom P1 kaliberű gépet lehet köré faragni :-)

  2. Egyetértek, régen a 300- asomnál is tudtam ezt, ennek ellenére szerettem azt a gépet, ezért örülök hogy lett egy ilyen csúcs Cyrix.
    Amire viszont a Cyrix küldte szorítóba, a PII – PIII ellen, ott elvérzik, egy különleges P1- nek viszont ideális :-)
    Az integer-számítás hihetetlen pörgős, ez a különlegessége.

  3. AGP-be az általam legerősebbnek tartott vga az AGP HD3850. Azzal egyáltalán összehozható lett volna ez a masina? :)

    • A HD3850- nek nincs Win98 drivere. Ha XP- t teszünk a gépre talán. Fizikailag ha ad benne képet, úgy tudom hogy SS7- ben trükközni kell és akkor esetleg ad képet, hossza miatt azonban nem fér a gépbe, ki kellene szerelni a lapot :-)

      • nem…. nem menne, több okból sem…
        1: az SS7 lapokba csak 1X/2X/4X-es, és univerzális AGP-vel ellátott VGA-t rakhatunk bele, míg a HD 3850 már 8X-os AGP-vel rendelkezik, a kiépítése pedig nem univerzális.. azaz fizikailag sem lehet berakni a 3850-est… az utolsó ilyen VGA kártyák amik még univerzális AGP-vel készültek az az FX5000-es széria, Radeon oldalról a Radeon 9000-es széria, de a 9550 és a 9600-asok illetve a 9800XT már nem…
        A másik probléma pedig az, hogy ha fizikailag bele is menne a kártya a lapba, már egy jó ideje igénylik az SSE-t a driverek, így már feltelepíteni sem lehetne a kártya driverét, hiszen SS7-es procik nem nagyon támogatnak ilyent…. így kékhalálozna a cucc…

  4. Elég kicsi a különbség, de lapozz egyet a linkelt cikkben és máris fordul a kocka.. pl Far Cry-nál ezt írja a szerző:
    az FX kártyák igencsak kikapnak a 9000-es Radeonoktól: az FX 5950 Ultrát még a középkategóriás 9500 Pro is megelőzi.
    De az én cikkemben is nagyjából ez a helyzet:
    http://bacsis-tuning.hu/2011/12/jatszuk-le-ujra-geforce-fx-5950-ultra-vs-radeon-9800-xt

    • de amúgy az tény és való, hogy túl sok olyan játékot amúgy sem tudunk működésre bírni, még a legbikább SS7-es gépen sem, ami támogat DX9-et, vagy amik támogatnak DX9-et, és el is indulnak, tuti csak porrá butított grafikával, ahol a játék meg visszavált DX7/8-ra…

      • A tesztedben szereplő 9800 XT- nek jobban néz ki a hűtése. Ugyan a 9700Pro- m meghalt Zalman hűtéssel is, a 9800SE még működik, arra tettem egy nagy ventit. Ha hozzájutok egy 9800- hoz, arra is valamilyen extra hűtés kellene sztem.
        Érdekes eredmények születtek az akkori párharcban, dehát akkor is feelinges az 5950 :-)

        • Viszont van egy olyan effektus amit elfelejtettem említeni. Régebben próbáltam a 9800SE- t SS7- ben és a 3DM2001- et nem tudtam lefuttatni, befagyott vagy kidobott a desktopra. Gondolom 9800Pro- val is ugyanez lenne a helyzet. A 9800SE pedig jó mert Tualatin mellett hibátlanul megy. Ennek a hibának az 5950- el nyoma sem volt, elsőre lefutott a 3DM2001.

Leave a Reply