Játszuk le újra: Geforce FX 5950 Ultra Vs. Radeon 9800 XT

Aki már régebb óta követi a VGA kártya piacát, biztosan emlékszik a 2003-as esztendőre, amikor az Nvidia Geforce FX szériás kártyái voltak az aktuálisak! És aki emlékszik ezekre a kártyákra, az biztosan arra is, hogy máig az Nvidia szégyen foltjai voltak ezek a kártyák, hiszen a teljesítményük elég gyengére sikeredett, és az aktuális Ati Radeon kártyák lényegesen jobb választásnak bizonyultak!

Úgy gondoltam, hogy ismét letesztelném a legerősebb FX kártyát, ami nem más, mint egy Geatwey gyártmányú Geforce FX 5950 ultra kártya, és az akkori ellenfelét, egy Radeon 9800 XT VGA kártyát!

Amikor ezek a kártyák voltak a csúcsok, akkor lényegében a 9800 XT lemosta a pályáról a szegény FX-et. Viszont amikor ezek a kártyák megjelentek, még kevés Directx9-et támogató játék volt elérhető, de az idő előrehaladtával egyre több ilyen játék került piacra, s úgy gondoltam, lemérném ezt a két egykori bajnokot valamivel, frissebb játékokkal is, hogy azok alatt, hogy alakulnak az erőviszonyok!

Természetesen most is, a teszt előtt kicsit írnék a kártyákról!

Első sorban lássuk az FX 5950 Ultrát! Ez a kártya nem más, mint egy gyárilag megemelt órajelű FX 5900 Ultra, azaz az órajel többleten kívül semmi más újdonságot nem tud felmutatni! Azért új GPU-t kapott, méghozzá az NV38-as kódnévre hallgatót, ami 2003. október 23-án került piacra, és 130nanométeres csíkszélességgel készült.

A GPU órajele 475MHz-en üzemel, s a 256bites memória buszon kommunikáló 256MB DDR memória effektív 950MHz-en jár.

Pixel futószalagokból 4 van neki, viszont minden futószalagonként 2-2 textúrázóval lett felvértezve. A Vertex Shader egységekből pedig 3-at kapott! A kártya hardveresen pedig a Directx9.0-t támogatja

A Geforce FX 5950 Ultra

A Geforce FX 5950 Ultra

Most pedig pár szót a Radeon 9800XT-ről! Igaziból ez a kártya is egy, inkább gyárilag túlhajtott 9800PRO, azaz az emelt órajeleken kívül egyéb újdonságot nem tud felmutatni elődjével szemben, azaz annyit mégis, hogy itt, mint, az Nvidiánál, a kártya egy új kódnevű GPU-t kapott, méghozzá az R360-at, amely 150 nanométeres csíkszélességgel készült, gyári órajele pedig 412MHz-re lett hitelesítve s 2003. szeptember végén került piacra. Azaz körülbelül egy hónappal korábban, mint a közvetlen ellenfele, az FX5950 Ultra. Ennél a kártyánál 8 pixelfutószalag található, igaz futószalagonként csak egy textúrázó van benne.  Vertex árnyalóból 4-et kapott. A memória busz ennél a kártyánál is 256bites, és mellé 256MB memória lett társítva, amely órajele 730MHz effektíven.

Radeon 9800 XT

Radeon 9800 XT

Mind két kártya közös tulajdonsága, hogy extra tápcsatlakozót igényel a stabil működés érdekében! Ez manapság egy alsó közép kategóriás kártyánál is általános, de ez cirka 7-8 évvel ezelőtt csak a felső kategóriás kártyák jellemzője volt

Geforce FX 5950 Ultra Vs. Radeon 9800 XT

Geforce FX 5950 Ultra Vs. Radeon 9800 XT

Lássuk a tesztkonfigot:

Abit IC7-MAX3 alaplap

Intel Pentium 4 3,4GHz@3,9GHz CPU

2X1GB Geil Ultra 400MHz@480MHz memória

Radeon 9800 XT és Geforce FX 5950 Ultra VGA kártya

160GB Sata HDD

Windows XP SP3 Oprendszer

Mindegyik kártyához a legfrissebb drivert raktam fel, azaz a Geforce-hez a Forceware 93.71-et, míg a Radeonhoz a 9.3-as Catalyst-ot

A játék tesztek előtt egy kis 3Dmarkot futtattam, lássuk a 3Dmark2001 mit hozott:

3Dmark2001

3Dmark2001

Ez a tesztprogram hardveresen a Directx8.1-et támogatja, látható, hogy a Radeon az erősebb, hiába a kisebb órajelek, a dupla annyi pixel futószalag megmutatja az erejét!

A 3Dmark2003 sem maradhatott ki:

3Dmark2003

3Dmark2003

Ez a tesztprogram már Directx9-et támogat, de sajnos a 9800 XT-vel lefagyott a gép, ráadásul a CPU tesztnél, így sajnos nem tudni, hogy itt mit hozott volna a Radeon, de itt még annyira nem is nagy baj, az a lényeg, hogy a játékok hasítsanak! És azok hasítottak is a Radeonon!

Első játékom, amivel teszteltem a Far Cry, ami már kint volt a kártyák megjelenésekor, ám több patch kijött hozzá, ami sok optimalizációt, s nem utolsó sorban szebb grafikai részletességet tartalmazott! A legfrissebb javítás az 1.4-es, ez volt telepítve a játékhoz! A játék maga 1024X768-as felbontásban futott, ez mellett a grafikai részletesség Very High-ra, azaz nagyon magasra lett „tekerve” a szűrés 4X míg az élsimítás 8X volt, lássuk hogy futott a játék a két kártyán:

Far Cry

Far Cry

Hehh, a 9800 XT közel a dupláját hozza az FX-nek, szóval csúnya vereség!

Következő játékom a Need For Speed Carbon, amit szintén 1024X768-as felbontásban próbáltam, de a részletesség ezúttal csak közepes volt:

NFS Carbon

NFS Carbon

Itt nagyon nagy hátast dobtam, hiszen a két kártya között cirka 3X-os különbség lett! Hihetetlen ugye? És az a „vicc” hogy ez nem mérési hiba, tényleg ennyire gyenge Directx9 alatt az FX.

Folytattam a mérést, méghozzá a Call Of Juarez-el, ami elég ATI szimpatizáns, szóval azt hiszem már mindenki, tudja a végeredményt! A játékot 800X600-as felbontásba, és alacsony részletesség mellett próbáltam:

Call Of Juarez

Call Of Juarez

Ugyanaz az eset, mint a Carbonnál, az ATI közel a tripláját hozza az FX-nek, míg a Geforce nem tud játszható sebességet felmutatni, addig az ATI-n szépen futott a játék

Kedvenc roncsderbi-s játékom is bekerült a tesztbe, ami nem más, mint a Flatout2. A játékot 1024X768-as felbontásba játszottam, Very High részletesség mellett:

Flatout2

Flatout2

Érdekes eredmény alakult ki! Először is nagy szó, de a Geforce is szép sebességgel tudta futtatni a játékot. Az ATI úgy tűnik nem tudott elhúzni, de ez csak azért van, mert az ATI kártyánál aktív volt a Vsync, ami annyit tesz, hogy a játék sebességét 60FPS-re korlátozza, azaz ha a játék tudna gyorsabban futni, akkor sem fog 60FPS fölé menni, míg ez az Nvidiánál nem volt jelen. Ezért lehet, az hogy a Maximum FPS a Geforce-n a 70FPS-t nyaldosta. De az összkép ezúttal is az, hogy gyorsabb az ATI, pedig a játék elején ott virít az Nvidia logó

A máig népszerű Call Of Duty 2 is bekerült a játékba, már csak azért is, mert be lehet állítani, hogy Directx7 vagy Directx9-es textúrákat rendereljen a VGA kártya. Első körben Directx7-et állítottam be s ez mellett Extra (magas) részletességet állítottam be:

COD2 DX7

COD2 DX7

Hasonló a helyzet, mint a Flatou2-nél! A játék mind a 2 VGA kártyán szépen futott, de az ATI-n most is lényegesen gyorsabban futott a játék. És itt is be lehetett kapcsolva valami FPS limitáló funkció, mert az FPS számláló a 91-ről el sem mozdult. Pedig a játékba állítható a Vsync, és természetesen ki volt az kapcsolva.

Kíváncsi lettem volna mit ment, volna amúgy.

Majd átkapcsoltam a játékot Directx9-re, ahol a füst és árnyékok ki voltak kapcsolva, de a többi részletesség maradt az extrán:

COD2 DX9

COD2 DX9

Én mostmár csak azon csodálkozok, hogy az ATI alig a dupláját hozza a Geforcénak.

Utolsó játékom pedig a Test Drive Unlimited, amit 800X600-as felbontás alatt játszottam, közepes részletesség mellett:

Test Drive Unlimited

Test Drive Unlimited

A megszokott papírforma, a Geforce-n játszhatatlan a játék, míg az ATI-n még akár egyel magasabb felbontásba is, kapcsolhattam volna, hiszen a játék szinte rohant!

Összegzésül elmondanám, hogy számomra ez az FX 5950 Ultra piszok nagy csalódás! Tudtam, hogy valamelyest gyengébb a Radeon 9800XT-nél 10-20%-al, de, az Nvidia szimpatizáns Directx8-as játékok alatt az Nvidia akár erősebb is tud lenni, egy kicsivel az ATI-nál. De!!! amint Directx9-ről van szó, az FX egyszerűen használhatatlan, pedig ez a legerősebb tagja a szériának. Így Directx9 alatt a kártya egy Radeon 9600PRO-val vagy még azzal sem tudja felvenni a versenyt. Szívesen beépítettem volna egy régebbi gépembe ezt az FX-et, mert egy legenda, akárhogy is nézzük, de ezek után biztosan nem fogom

About bacsis