Saját PC-m bemutatása

Már egy ideje egy 21 colos monitort használtam, aminek natív 1680X1050-es felbontása volt. Elégedett voltam vele, mert kellően nagy volt, ha időnként leültem játszani, és a jó öreg 5850-es Radeonom is akármilyen játékról volt szó, csak úgy repítette még maximális részletesség mellett is a játékokat, természetesen a monitor natív felbontásában.

Aztán úgy adódott, hogy a megjelenítőmet le tudom cserélni 0 anyagi ráfordítással egy 24colos Samsung monitorra, aminek már a felbontása Full HD fölötti, egészen pontosan 1920X1200-as felbontással rendelkezik.

Mikor elém tárult ez a (számomra) hatalmas monitor gyönyörű képe, nagyon örültem a cserének, főleg úgy hogy pénzembe nem került.

Természetesen a dolognak tudtam, hogy van, illetve lesz egy kellemetlenebb része is, már ha a játékról van szó. A magasabb felbontás miatt a játékok FPS-e (képkocka per másodperc) csökkenni fog, s könnyen futhatok olyan helyzetbe, hogy míg korábban tökéletesen futott a játék, az most komoly belassulásokat fog produkálni. Persze kétségbe nem estem, hiszen tisztába voltam vele, hogy piszok sok tuning potenciál van a kártyámban, ami most jól fog jönni, és sokat korrigálhat.

Úgy gondoltam, elindítgatom a kedvenc játékaimat, amikkel relatíve sokat játszom mostanság, és lemérem, hogy, hogy futnak a játékok.

Minden játék sebességét kétszer mértem le, először úgy, hogy a kártya a gyári órajelein ketyegett, majd úgy is mértem FPS-t, miután a kártyának feljebb tornáztam az órajeleit.

Viszont úgy gondoltam, ha már mérek, akkor veletek is megosztom az eredményeimet.

Így hát minden eredményt grafikonba foglaltam, s most közzé fogom tenni nektek!

Lássuk akkor a tesztkonfigot:

Asrock Fatal1ty 990FX AM3+ alaplap

AMD Phenom II X6 1055T@4GHz CPU

2X2GB Gskill DDR3@ 1540MHz CL7 RAM

AMD Radeon HD 5850 VGA kártya

Egy halom HDD 2TB össz kapacitással

Windows Vista SP2 Oprendszer

Mivel eddig minden játékot maximális részletességgel játszottam, ezért úgy határoztam, ezt most sem fogom másképpen tenni, csak a felbontást feljebb pakolom a monitor natív felbontásához igazítva, azaz 1920X1200-ra. Tehát a felbontás a teszt alatt végig 1920X1200-ra volt állítva, a részletesség pedig a lehető legmagasabbra lett állítva, amit a játék engedett, természetesen az egyéb látványjavítók, mint például az élsimítás, és a szűrés, azok is a lehető legmagasabbra voltak állítva.

Ahogy fentebb ítam, minden játékot kétszer mértem le, először, mikor a kártya órajelei a gyári paramétereknek megfelelően volt beállítva, azaz 725MHz-es GPU és 4000MHz-es memória órajelre volt állítva. Utána pedig lemértem a játék sebességét úgy is, hogy a GPU kerek 1000MHz-re, míg a memória 4800MHz-le lett állítva. Ez a GPU-nál cirka 37%-os míg a memóriánál 20%-os tuningot jelentett.

Na látjátok, ezért is szeretem máig ezt a szériát, mert ha esetleg alap járaton már kevés lenen a kártya, a bődületes tuning potenciál még elég sokat javíthat a helyzeten!

És akkor kezdjük a tesztet!

Első játékom a Far Cry, amely még 2004-ben jelent meg, viszont máig nagyon nagy kedvencem.

Far Cry

Far Cry

Íme az FPS-ek:

Far Cry FPS számai

Far Cry FPS számai

Természetesen borítékolható volt a magas FPS szám. Amikor a kártya alap órajelen ketyegett, még akkor sem esett 100FPS alá a játék.

A tesztet a Call Of Juarez első részével folytattam, amely még 2006-ban jelent meg, de egy ével később a játék kapott egy Directx10-es patchet, mely segítségével a grafikája a mai játékokkal is felveszi a versenyt,

Call Of Juarez

Call Of Juarez

na meg a gépigénye is:

Call Of Juarez FPS számai

Call Of Juarez FPS számai

Szintén bőven játszható sebességet kaptam, bár a minimum FPS-t nem befolyásolta az sem, mikor a kis 5850-esem órajelét feljebb tekertem.

A Call Of Juarez 2 sem maradhatott ki a méréseimből:

Call Of Juarez 2

Call Of Juarez 2

A Játék Directx9C megjelenítést tud felmutatni, ám ennek ellenére szintén gyönyörű a grafikája, s még egy dolog elmondható a játékról, piszok jól van optimalizálva. ÉS ezt nem csak én mondom, hanem a grafikonom is ezt jelzi:

Call Of Juarez 2 FPS számai

Call Of Juarez 2 FPS számai

hiszen mikor a kártya „meg volt pöckölve” az FPS nem igazán esett le 100FPS alá.

A Jó öreg Crysis Warhead… kevés játék van meg így, de ez bizony a díszdobozos verzióban díszeleg eredeti példányként a polcomon. Máig sokan szidják, de én mondom, ez a játék is úgy, mint anno a Doom vagy a Quake, bizony legendaként kerül(t) be a történelembe. De nem csak a gyönyörű látványa miatt,

Crysis Warhead

Crysis Warhead

hanem a gépigénye is, finoman fogalmazva is brutális:

Crysis Warhead FPS számai

Crysis Warhead FPS számai

Hát igen, sokkal kisebb FPS számot tudott felmutatni a játék, mint a fentebb tesztelt játékok!

Bizony sokszor 20FPS környékén (vagy amikor robbanások voltak akár még ez alá is) futott a játék. A tuning korrigált egy kicsit, de még így is épp hogy csak játszható volt a játék sok esetben. Nem hiába, 1920X1200-as felbontás mellett ez a játék már kifog az 5850-esen a legmagasabb részletesség mellett.

A Fallout3 az egyik legtöbb tiszta játékórát játszott játék nálam! Már több mint 100 órám van benne, és még közel sem vagyok a végénél! Tehát szintén a nagy kedvencek között van.

Fallout 3

Fallout 3

Erről a játékról ismét elmondható, hogy nincs nagy gépigénye, így ettől a játéktól sem aggódtam, hogy „megakasztja” az 5850-esem:

Fallout 3 FPS számai

Fallout 3 FPS számai

Igaziból a minimum FPS szám kicsit magasabb maradt, ha a kártya frekije fel volt tekerve, ám a nagy átlagban így is, úgy is 60FPS-el futott. A játék V-sync-je ennél magasabb FPS számot nem engedett, ez a játszhatóság szempontjából lényegtelen, csak annyiból kellemetlen, hogy nem tudjuk, mennyire tudta volna maximálisan felpörgetni a „kis” Radeonom.

Azt hiszem, a Battlefield: Bad Company2-jét sem, kell senkinek sem bemutatnom! Gyönyörű grafika, és már-már full realisztikus fizika jellemzi a játékot:

Bad Company 2

Bad Company 2

Bad Company 2 FPS számai

Bad Company 2 FPS számai

A tuning nagyon jól látszik a sebességen, ám sebességbeli problémák, még alap órajel mellett sem voltak jellemzőek.

A tesztelést a híres, és egyben hírhedt GTA IV-el folytattam:

GTA IV

GTA IV

Bizony a játékot 1920X1200-as felbontás mellett, maximális részletességgel csak úgy tudtam játszani, hogy a program jelezte, hogy ide már bizony kicsit kevéske lesz az 1GB Videó memória. Ezt éreztem is, hiszen időnként a játék egy-egy másodpercre „beállt” azaz 0FPS-t produkált. Ezt mégsem tüntettem fel a grafikonon, mert nem a kártya nyers ereje miatt volt, hanem a „kevés” Videó memória, illetve a játék optimalizálatlansága:

GTA IV FPS számai

GTA IV FPS számai

Ennek ellenére a játék így is sok esetben okozott enyhe lassulásokat, ami még a játékélményt különösebben nem befolyásolta, de már érezni lehetett, hogy bizony nagyon határon van a sebesség… Ráadásul ezt a VGA kártya órajele emelésével sem tudtam korrigálni, inkább csak minimálist még tovább lassult a játék.

Lehet, hogy 5 éves korosztálynak való, az abszolút valótlan fizikája miatt az NFS: The Run nevű játék, ám én mégis imádom a féktelen száguldozás adta feelingje, és a hozzá nagyon passzoló muzsika miatt:

NFS: The Run

NFS: The Run

NFS: The Run FPS számai

NFS: The Run FPS számai

A játékban ELVILEG! Ki-be kapcsolható a V-sync, azaz hogy ne korlátozza le az FPS számot, ám én hiába állítgattam, a játék végig stabilan 30FPS-el futott. Ám arra mégis jó volt a mérés, megtudjuk, ilyen felbontás mellett, és természetesen a maximális részletesség mellett is teljesen játszható volt a játék végig.

Mafia II nevű játékba is rengeteg játékórát raktam, s máig sokat játszok a hozzá kiadott DLC-ivel,

Mafia II

Mafia II

naná hogy leteszteltem, hogy fut a vasamon:

Mafia II FPS számai

Mafia II FPS számai

Szintén nem voltak sebességbeli problémák, ám biztos, ami tuti alapon, ha játszom, inkább felpöckölöm a kártyám órajelét!

Dirt3 azon kevés játékok közé tartozik, amely úgy indul, hogy a képünkbe vágja az AMD lógót, így igazán itt sem aggódtam, hogy lassabban fog futni a játék, mint amit elvárok tőle:

dirt3

dirt3

Dirt3 FPS számai

Dirt3 FPS számai

Sejtésem beigazolódott. Elég friss játék, mégis a gépem gyönyörűen vitte maximális részletesség mellett, s természetesen ezúttal is 1920X1200-as felbontásban. Mikor a VGA kártya órajelét feljebb toltam, a játék sebessége cirka 25%-al még tovább gyorsult.

Legutolsó játékom pedig nem más, mint az agyatlan hentelős, ám annál inkább szórakoztató Serius Sam 3:

Serius Sam 3

Serius Sam 3

Serius Sam3 FPS számai

Serius Sam3 FPS számai

A játék még úgyis 30FPS fölött futott végig, hogy a VGA kártyám alap órajelen futott. De azért a tuning hatására szépen meghálálta a játék néhány plusz FPS-el. Tehát ennél a játéknál is valószínűleg túlpörgetett órajelek mellett fogok játszani…

Jó pár játékkal teszteltem a kártyát, ilyen magas felbontásban, és tisztában vagyok vele, hogy rengeteg sok jó friss játékot nem vettem bele a tesztembe, ennek ellenére mégis azt hiszem kijelenthetem, hogy ilyen magas felbontásba is még az 5850-es Radeon még elboldogul szépen a játékokkal, akár FullHD vagy valamivel az fölötti felbontásban is.

Természetesen találkoztunk olyan esetekkel ahol a kártya már kevésnek, bizonyult, mint pl. a Crysis/Warhead, illetve a GTA IV, de nagy valószínűséggel a nem tesztelt Metro2033 nevű játék is már elég döcögősen futott volna a gépen. Ezeknél a játékoknál az élsimítás, vagy a szűrés lejjeb vétele után grafikai minőségbeli romlást nem, viszont sokkal gyorsabb sebességet viszont tapasztaltunk volna, tehát lényegében kompromisszum mentes futás ezeknél az extrém eseteknél is garantálható. Úgy terveztem, hogy a kis 5850-esem még további 2 évig biztosan kihúzza úgy, hogy a játékokban nem kell a részletességet lejjebb vennem 1680X1050-es felbontás mellett. Most hogy magasabb felbontású monitorom van, elég sokat csökkentek az FPS számok, ám még így is bőven elegendő ez a kártya, s ha a következő 2 évig nem is lesz elegendő maximális részletesség mellet, egy 1-1,5 évet még biztosan, így is ki fog húzni.

Még egy dolgot szeretnék még zárásnak megjegyezni. Ha nagy monitoron akarunk játszani, akkor nem a monitort kell megfizetnünk, hanem az azt kiszolgáló VGA kártyát

About bacsis

11 hozzászólás

  1. Őszintén mire nem elég ez a masina?:D
    Szép eredményeket hoz, főleg tuningolva.

    GTA IV-en ne csodálkozz, anno 3870 CF-el szebben ment mint 6950-el, pedig akár hogy számolom, bő 2x erősebb a 6950-es még a cf-be kötött 3870-nél is. Egyszerűen nem tudtam rájönni a nyitjára, CPU természetesen nem változott, ugyan úgy a Q9400 fütyült alatta, szóval csak a vga miatt állhatott be ez az eset. 1280×720 minden látótáv és részletesség 90 köré állítva ment a 3870 CF-en gond nélkül, Cayman Pro már nem igazán bírta ugyan ezekkel a beállításokkal… nagyon nagy kérdőjel. Nagyobb felbontásról nem is álmodtam.

  2. Hát igen, szerencsére úgy tűnik, elég időtálló gép, és ha elfogy a kraft, akkor 1,5 év múlva veszek 15-20ért még egy 5850est CF-be :-D

  3. Érdekes volt a teszt. Jó látni, hogy az ilyen régebbi kártyát is bőven bírják a megterhelést, és nem csak az újak, amiket agyonreklámoznak. 5850 cf pedig kiváló megoldás lesz szerintem, ha nem lesz elég az erő. Nekem 4850 cf van a gépemben, és nincs olyan játék, ami ne menne vele. Képszűrés,élsimítás már gondot okoz neki, de azon kívül csak a dx11 hiánya okozhat fejfájást. Most tervezek venni egy 5870est, vagy pedig egy 6950@70 -et. Csak nem tudom, hogy az a +10ezer ft különbség megéri e.

  4. Jó gép ez, a nagymonitornak meg a natív felbontásnál kisebben is szép a képe, tehát kisebb felbontásban is tolhatod ha már nem bírja a kütyü.

  5. cinkoxid: “ilyen régebbi kártyát” Jahh hogy valakinek már a 2,5 éves VGA kártya régebbinek számít?! :-DD
    Amúgy ne felejtsük el hogy ez mikro kijött a felső kategóriát képviselte, szóval ezt el várhatjuk tőle hogy így 2 év után is még bírja kraftal… Amúgy legközelebb egy 8800 ultrát akarok tesztelni, még attól is elég sokat várok el.. majd meglátjuk :-)

    DarthSun! Sajnos azért látszik a képen hogy ha a játék nem 19200X1200-ban van, szóval inkább így fogom natív felbontásban használni, még akkor is ha a részletességet lejjebb kell venni akár mediumra is…

  6. Végre új teszt :R
    Nem tudom,de nekem is van egy 1680-as moncsim,meg van egy 1080-as is,és kipróbáltam,és nem láttam különbséget a 2 képe között,szóval én a mai napig csóró módon 1680-as felbontásba játszok.Amúgy lehet elpasszolhatnád ezt a moncsit és 3db 720P-es helyettesíthetnéd. :D De mondjuk azzal sok lenne szívás.

  7. FatalEror!
    Kizárt hogy én eyefinity-t építsek ki, nekem nagyon nem tetszik hogy a monitorok között ott van az a “vastag fekete sáv”.. áhh :-(

  8. Na azt én sem szeretem,és ha megbontod a keretet?Megmondom őszintén szeretek barkácsolni,meg eszközök is vannak hozzá,sőt még nem is vagyok olyan ügyetlen,és sokszor gondoltam már 3 monitor panel “egybeépítését” azaz inkább csak egy keretbe foglalását.

  9. Szerintem ez a masina még nagyon sokáig “gép” marad.
    A HD5850 CrossFire tesztre azért kíváncsi lennék. Vajon mennyivel többet lehetne kihozni a játékokból?

  10. FatalEror! Ha megbontod a keretet, lehet nyersz monitoronként kb 1-1mm-t de az a sáv akkro sem fog eltűnni.. nem véletlenül van a monitornak kerete, ott még sok esetben futnak kábelek, elektronika vagy maga a fénytest ami bevilágítja az LCD panelt… szóval akkor inkább a keretet bámulom minthogy a 2 monitor között a pofámba világít a fénycső :-DDDD
    madmaxxx! Sztem iylen felbontás mellett elég jól skálázódnának a kártyák, azaz nem lenne CPU limit

Leave a Reply to bacsis Cancel reply