Maxoljunk ki integrált grafikát 2. rész

Maxoljunk ki integrált grafikát 2. rész

Nemrégiben bemutattam egy SIS chipsetes Integrált VGA-s alaplapot, és azt teszteltem, hogy mire volt képes az északi hídba integrált IGP teljesítménye, és azt a konklúziót hoztam, hogy kategóriáján belül elég kellemes teljesítményre volt képes, a maga idejében. Ide kattintva tudod olvasni, ha lemaradtál volna róla

Eme cikkemben egy szintén integrált VGA kártyás alaplapot, illetve magát az integrált VGA kártyát szeretném nektek bemutatni, ami ezúttal egy VIA KM266-os chipsetbe integrált S3 Savage200PRO DDR.

 

Az alaplap ezúttal egy AsrockK7VM2-es alaplap, ami a Socket462-es CPU foglalattal rendelkezik. Az alaplapon a VIA KM266-os chipset kapott helyet, ami lényegében a VIA KT266-os változata, a kibővített S3 ProSavage VGA kártyával.

CAM01921

Ebből az alaplapból 2 féle verzió is készült, az első példányok még rendelkeztek SD és DDR memória foglalatokkal is, de ami a tesztben szereplő REV. 3.01-es alaplapon már csak DDR memória foglalatok kaptak helyet. Az összesen 2 memóriafoglalatban 2X1GB, azaz 2GB pakolható bele, ám a chipset különlegessége, hogy elméletben 4GB-ig kezel memóriát. Mivel maga a chipset 2001-ben jelent meg, ezért a kése Socket462-es CPU-kat, azaz a Barton magos CPU-kat nem támogatja, maximum a T-bred magos Athlon XP-k helyezhetők el az alaplapa, és a hivatalos maximális FSB amit támogat az alaplap, az a 133MHz (effektív 266MHz)

Ha az IGP teljesítményét ki szeretnénk váltani, akkor az AGP foglalatba helyezhetünk el VGA kártyát, amiknek maximálisan 4X-es sebesség biztosítható, ám, mivel az AGP foglalata az univerzális felépítést követi, így lényegében az összes szabványú AGP kártya belepattintható az alaplapba (Értelemszerűen az AGP PRO nem támogatott)

Az integrált S3 ProSavage DDR IGP ezúttal is maximum a Directx6-ot támogatja hardveresen, és dedikált memóriája nincs, tehát ebben az esetben is a Rendszermemóriából csíphet le magának, maximum 32MB-ot.

Mivel szeretném összehasonlítani a múltkori tesztben szereplő SIS megoldással ezt a megoldást, ezért ugyanúgy a 3Dmark2000 nevű Benchmarkot, és az Unreal Tournament nevű játékot futtattam most is, na meg nagyon a teljesítményből fakadóan túl nagy mozgásra nem is lett volna lehetőségem.

 

Lássuk a tesztkonfigot:

Asrock K7VM2 Rev3.01 alaplap

Athlon XP 1700+ (T-bred B) CPU

2X256MB DDR433MHz@CL2 Corsair memória

S3 ProSavage DDR IGP

20GB Seagate IDE HDD

Windows XP SP2 Oprendszer

 

CPU-ból használhattam volna combosabbat, de egyrészt ehhez az IGP-hez ez is több mint elég, illetve ebben a CPU-ban eszméletlen sok tartalék van, és ha elkezdem emelni az FSB nyújtotta sávszélességet, akkor ne a CPU legyen a szűk tényező. Memóriából is igyekeztem úgy választani, hogy se az esetleges magas órajel, sem pedig a szűk időzítés elviselése se legyen probléma. Tehát nagyjából minden adott volt, hogy megmutathassa, mire is képes az IGP, ha semmi sem fogja limitálni!

 

A tesztet természetesen úgy kezdtem, hogy minden default értéken volt. azaz 133MHz-es FSB mellett, az Athlon XP 1700+ CPU 1450MHz-en üzemelt, a memória pedig 200MHz-en járt CL2,5-3-3-5-ösös időzítés mellett

Lássuk a 3Dmark2000-et:

athlonxp1700+133MHz FSB Cl2,5 DDR200

Már amikor elindult a tesztprogram, láttam a döcögős sebességet, és gondoltam, hogy nem fogok 3Dmark2000 pontszámokat döntögetni, de azért ennél többre számítottam. a Kemény 650 pötty még a múltkori SIS-es eredménynek a felét jelenti, úgy hogy itt egyből 133MHz-es FSB-vel, és DDR memóriával kezdtünk. Ettől a botrányos eredménytől el is ment a kedvem a teszteléstől, de mondom, ha már itt van minden, akkor végig csinálom

 

Következő lépésben a memória órajelét állítottam be a maximálisan beállítható, 266MHz-re, az időzítést pedig CL2-re állítottam, íme, az eredmény:

 

athlonxp1700+133MHz FSB Cl2 DDR266

Érezhetően gyorsabban futott a tesztprogram, de még mindig közel a diavetítésként futott a program.

 

Ez után úgy gondoltam, hogy majd az FSB emelése megmenti a kialakult rossz képet, de mindössze 140MHz-ig jutottam, az fölött kékhalálozott a rendszer. Szóval a chipsetben nem túl sok tartalék maradt. A némi emelésnek ez lett az eredménye:

athlonxp1700+140MHz FSB Cl2 DDR266

Sikerült átlépni az 1000 pontot, ami még mindig a vicc kategória.

Lássuk, hogy az Unreal Tournament hogy futott a különböző beállításokkal:

UT

Ahogy a 3Dmark, úgy a játék is elég döcögősen ment, főleg alapbeállítások mellet. Elmondható hogy akkor tényleg játszhatatlan volt a játék. Aztán ezt végül sikerült korrigálni, de a legerősebb beállítások mellett is be tudott keményen akadni, és abban az esetben is a játszhatóság alsó határán ment végig a játék.

Látható, hogy a múltkor tesztelt SIS megoldás bő 300%-al erősebb. Igaziból, ezt az S3 ProSavage-t nagyon le lehetne húzni, de az a konklúzió nekem jobban tetszik, hogy ha azt mondom, a múltkor tesztelt SIS IGP tényleg nagyon jól sikerült, s ez ebbel a tesztből is kiderült.

A későbbiek során megpróbálok még egy Intel IGP-vel rendelkező lapot is beszerezni, és megnézzük, hogy az a megoldás mire képes

 

About bacsis

8 hozzászólás

  1. Ejjj.

    Esetleg a jövőben 785G teszt lesz? amúgy annak van reális IGP-ellenfele, ami nem APU?

  2. Ha már itt a Savage (még ha csak integrált is) az UT-ben megnéznéd, hogy pontosan mennyivel gyorsabb a saját API-je a MeTaL a DX és OpenGL-hez képest? Jah és persze hogy milyen a képminősége a különféle API-k esetében?
    Anno régen Savage 4-esem volt és úgy emlékszem a MeTaL alatt jobban ment az UT.

  3. :( Egybként ma már úgy is minden a Mantle-ról szól. Érdekes teszt lenne valamiféle retro API összehasonlítás, Metal, Glide, DX, GL, SW

Leave a Reply