10 éves PC-t napjaink játékaira

10 éves PC-t napjaink játékaira

Az AMD a K8-as architektúrát nagyon eltalálta, olyannyira, hogy ha az óta nem is, de azzal rendesen odatette magát az Intellel szemben.

Még 2003-ban lett bemutatva, és a rengeteg sok újítást hozott magával. Ilyen volt például a Hyper Transport busz, ami a korábbi Front Side Bus-t váltotta, továbbá a K8-as CPU-kkal kezdődően a memóriavezérlő már a CPU-ba költözött, de a Desktop CPU fronton is a K8 hozta el elsőként a 64bites utasítást is.

Főleg a cikk miatt fontos megjegyeznem, hogy az AMD, a kifejezetten szerver piacra szánt Opteron CPU-it is a K8-as architektúrára alapozta. Ezek voltak az AMD első processzorai, amiket az Intel Xeon-jai ellen küldött harcba.

Az első Opteronok is még a K8-as architektúra megjelenésekor, 2003-ban kerültek piacra, és a Socket940-es tokozást kapták. Természetesen ezek még 1 CPU maggal rendelkeztek, s csak úgy, mint az asztali Athlon64-es társaik, DDR1-es memóriavezérlővel rendelkeztek, ám, míg az első Athlon 64-ek (A Socket 754-es tokozásúak) még csak 1 csatornás memóriavezérlővel voltak megáldva, addig az Opteronok a kezdetektől fogva támogatták a Dual Chanel memóriakezelést.

Nekem mindig is szimpatikusak voltak az Opteron CPU-k, főleg a Socket939-es tokozásúak, mert azok lényegében bármilyen asztali alaplapban is működnek.

A 28. születésnapomra egy jó barátomtól kaptam egy MSI K8N Master2 alaplapot, aminek az a különlegessége, hogy ötvözve lett a Workstation, és a kifejezetten játékosoknak szánt tulajdonságok, egy alaplapon.

Már akkor elhatároztam, hogy készítek egy cikket a platformról, s ez már lassan 1 éve volt, azért csak most készültem el vele, mert az alaplappal voltak gondok, de erről majd később.

MSI K8N Master2-FAR

Az alaplap 2 CPU foglalatot biztosít a S940-es tokozású processzoroknak, amik mellé 6db memória foglalatba pakolhatunk akár 12GB ECC DDR1 memóriát. Viszont hardcore játékos gépet is faraghatunk az alaplap köré, hiszen az alaplapon lévő Nforce 2200PRO Chipset 2db 16X-os PCIe foglalatot biztosít, amelyekbe 2db Nvidia kártyát is használhatunk SLI módban. Igaz ekkor a PCIe foglalatok 8X-os sávszélt biztosítanak kártyánként, igaz ez még manapság is nagyjából kiszolgálna 2 csúcskategóriás kártyát, az akkori kártyákról nem is beszélve. Ráadásul az alaplap még nemi túlhajtási funkciót is kínál, igaz nem ezzel a lappal fogok folyékony nitrogénes extrém tuningolni, de némi pluszt ki lehet szedni majd a leendő processzorokból.

Mint, ahogy írtam, gyengéim az Opteronok, és ez egy igen jó alaplap a számukra, így hát elhatároztam, hogy faragok, valami tuti kis konfigot belőle.

Elsőként a CPU-k terén néztem körbe. Mivel az AMD dobott ki 2 magos CPU-kat is ugyanebbe a foglalatba, és az alaplap is támogatja azokat, így nem volt kérdés, hogy 2db 2 magos CPU kerül a rendszerbe.

Sikerült is 2db Opteron 280-ast vennem, melyek az Italy magra épülnek, órajelük magonként 2,4GHz, 90nanométeres csíkszélességgel készültek, és 2005-ben kerültek piacra.

Memóriából 4X1GB-ot tudtam pakolni az alaplapba, mert ennyi volt itthon, igaz még voltak 512-es modulok, de a 4X1GB+2X512MB egyrészt nem hozott volna annyi pluszt, ráadásul eléggé instabillá vált a rendszer tőle.

VGA-ból is igyekeztem abból a korból választani, így a még 2007-ben piacra dobott Geforce 8800 Ultra VGA-t választottam. Ne felejtsük el, hogy a kártya a G80-as GPU-t kapta, amit még 2006-ban dobott piacra az Nvidia.

Gondoltam, hogy írok a konfigról egy kis bemutatót, s mivel játékra hegyeztem ki a vasat elsősorban, így hát játékokkal fogom tesztelni.

A tesztet úgy képzeltem el, hogy miután vannak 1 magos Opteronjaim is, így a tesztelt játékokat lefuttatom 1 magos CPU-val, azaz egy Opteron 254-el aminek órajele 2,8GHz. Illetve egy Opteron 280-assal, azaz 1 CPU-val, de 2 maggal, és 2 CPU-s felállásban is, azaz 4 maggal is. amik 2,4GHz-en jártak a teszt alatt.

CAM02913

VGA-ból az lett volna a király, ha még egy 8800 Ultrát be tudtam volna rakni a rendszerbe, és SLI-be csapathattam volna, de sajnos nem állt még egy kártya a rendelkezésemre, viszont a minél nagyobb teljesítmény elérése érdekében az egy szem Geforce 8800 Ultra 612MHz-es mag és 2160MHz-es memória órajelét 700/2300MHz-re módosítottam.

CAM02920

Még mielőtt elkezdeném bemutatni a játékteszteket, szeretném kiemelni, hogy az alaplap, mikor hozzám került, teljesen működésképtelen volt. Aztán ki lettek cserélve rajta a kondenzátorok, amiknek hála az alaplap többé-kevésbé működőképes lett.

Az a kisebbik gond, hogy az elsődleges IDE csatorna, és az alaplapi hangkártya teljesen működésképtelen, ám, valami oknál fogva az 1 magos Opteronokkal is instabil a gép, pedig többel is próbáltam. Van, hogy már a Windows betöltésekor lefagy, vagy kékhalálozik a gép, de van, hogy azért sikerül egy-egy játékot elindítani. Az már egy külön érdekesség, hogy ha nagy nehezen elindul egy játék, az addig fut, míg ki nem lépek.

Ez miatt volt jó néhány játék, amit 1 CPU maggal nem sikerült letesztelnem

Na de Lássuk a tesztkonfigot, illetve kezdjünk bele a tesztbe:

CAM02924

 

MSI K8N Master2 FAR alaplap

2db Opteron 280 2,4GHz CPU, illetve 1db Opteron 254 2,8GHz CPU

4X1GB ECC DDR1 400MHz RAM

Geforce 8800 Ultra  612/2160MHz@700/2300MHz

Samsung SATA 1TB HDD

Chieftec 750W PSU

Windows 7 x64 SP1 Oprendszer

Az első, és egyben a legrégebbi megjelenésű játék, amivel teszteltem, az a Crysis Warhead volt, ami 2008 szeptemberében mutatkozott be. A játékot 1280X1024-es felbontásban Játékos (ez a High megfelelője) részletesség mellett futtattam:

Crysis 2014-09-16 13-31-30-46

Crysis Warhead

 

A játék 2 és 4 maggal is hasonló sebességgel futott, így erősen valószínű, hogy a játék nem tud mit kezdeni 2-nél több CPU szállal. Igaziból 2 és 4 maggal is többnyire megfelelő sebességgel futott a játék. Sajnos itt 1 magos eredménnyel nem tudtam szolgálni, mert a játék kezdőképernyőnél lefagyott.

 

Következő játék a Far Cry 2 volt, ami 2008. Októberi kiadású!

Szintén 1280X1024-es felbontást állítottam be, ám ezúttal Ultra High részletességet kapcsoltam. Élsimítást nem állítottam be, mivel az inkább a VGA kártyára van megterhelő hatással, és én inkább a CPU-k közötti különbséget szerettem volna kimérni. Íme:

 

 

FarCry2 2014-03-29 19-05-12-75

 

Far Cry 2

 

Szerencsére ez a játék elindult az 1 magos Opteronon is, és hiába a 2,8GHz-es órajele, elég tragikusan futott. Szépen látszik a második mag nyújtotta plusz teljesítmény, hiszen máris 20fölötti átlag FPS-t sikerült produkálni, ami persze még mindig kevés a teljesen tökéletes futási sebességhez.

Sajnos ez a játék sem tudott a további 2 mag nyújtotta teljesítményével, hiszen alig-alig gyorsult a játék, ott is inkább csak a maximális FPS volt némileg több. Ez a minimális gyorsulás bekönyvelhető annak, hogy maga az Oprendszer osztotta el a CPU szálakat hatékonyabban a háttérben futó alkalmazásoknak, így a játék némileg jobban ki tudta használni azt a 2 CPU szálat, amit lekezelt.

 

A tesztet a 2008. decemberi GTA IV benchmarkjával folytattam, ami ezúttal is 1280X1024-es felbontásban, és közepes részletesség mellett futott:

GTAIV 2014-09-16 13-39-25-23

GTA IV

Itt már látszik a különbség a 2 és 4 CPU mag között, főleg a minimum FPS dobódott meg, pont annyival, hogy a játékélmény teljesen élvezhető lett.

 

Folytattam a 2010. Augusztusi Mafia II-vel, amit 1280X1024-es felbontás mellett High részletességre állítottam:

mafia2 2014-09-16 11-55-39-47

 

Mafia II

Nagyon szépen skálázódott a játék, s míg 1 CPU maggal teljesen játszhatatlan volt a játék, a második CPU magnak köszönhetően megugrott a sebesség, de az igazi teljesítmény bomba az újabb két CPU magnak volt köszönhető, miután a játék már teljesen gördülékenyen futott.

 

Autókáztam egyet a 2011. Májusi-es Dirt3-al is, 1280X1024-ben, High részletesség mellet, ahol ezek az eredmények születtek:

 

Dirt3picture

 

Dirt 3

Az 1 CPU-s eredménynél azért 0-k szerepelnek, mert a játék elindításakor közölte velem a program, hogy ide bizony Pentium D, vagy Athlon 64 X2 a minimum az elinduláshoz.

Tehát ez az első játék, ahol nem csak, hogy vállalhatatlan sebességgel fut a játék, hanem el sem indul 1 maggal.

A játék ezt leszámítva remekül lett optimalizálva, hiszen 2 maggal is remekül futott, viszont a plusz 2 mag újabb FPS-eket hozott a konyhára.

 

Folytattam a tesztet a 2012. Novemberi Far Cry 3-al, szintén 1280X1024-es felbontás, és High részletesség mellett:

farcry3 2014-09-16 16-49-00-20

Far Cry 3

 

Na, itt egy kicsit gondban voltam az 1 magos eredménnyel, mert nem tudom, hogy a konfig hibája miatt, vagy maga a játék nem indul 1 magos rendszeren el, mert hibaüzenetet nem kaptam, csak egy nagy fekete képernyőt, ám a rendszer nem fagyott le, s többszöri próbálkozás eredménye is mindig ugyanez lett.

Ám 2 és 4 maggal is már elindult a játék, és a két felállás között mérhető különbség volt, értelemszerűen a 4 mag javára, utóbbival már teljesen játszhatóan futott a játék.

El is érkeztünk a 2013-as játékokig, mert a következő játékom a 2013. Márciusban megjelent Tomb Raider volt, illetve annak a benchmarkja, amit 1280X1024-es felbontásban futott Normal/High grafikai beállításokkal. Ahol engedélyezte a játék, ott High részletességet választottam, de sok beállítás normálon maradt a VGA miatt.

TombRaider 2014-09-16 14-12-28-07

Tomb Raider

Ez a játék is elindult 1 CPU maggal, és ahhoz képest még elég jól is futott. 1 magról 2 magra való váltás robbanásszerű teljesítménytöbbletet hozott. A minimum FPS több mint 100% pluszt hozott, ami elég érdekes, hiszen nem lett ennyivel nagyobb a teljesítmény. 2 magról 4 magra való váltás már nem hozott ennyi pluszt, de azért szépen, még tovább gyorsult a játék.

 

Következő teszthez a 2013. májusi Metro Last Light beépített benchmarkját használtam, szintén 1280X1024-es felbontással, High részletességgel, és 4X-es Textúra szűrést (AF) használtam

 

metro-last-light-1

Metro Last Light

 

Sikerült 1 maggal is lefuttatni a tesztet, bár nem volt benne köszönet. Értelemszerűen 2 és 4 maggal, klasszisokkal jobban futott, bár még 4 maggal is keményen beakadt a teszt, az 5 szem FPS minimumban elég könnyfakasztó volt. Amin sajna a 4 mag sem tudott segíteni. Elképzelhető, hogy a VGA volt a szűk keresztmetszet, mert a maximális, és az átlag FPS is szépen emelkedett amint 2 magról 4 magra váltottam.

Végül pedig a 2013. Májusi Grid2-t próbáltam ki, szintén 1280X1024-es felbontás, és High részletesség mellett:

 

Grid2kep

 

GRID2

Ez a játék is közölte velem, hogy bizony Pentium D vagy Athlon 64 X2 kell a minimumhoz, ami csak azért is érdekes, mert a hivatalos gépigény a Core2 Duo CPU család. Majd egyszer megnézem Pentium D-vel, hogy fut. Szóval az 1 maggal nem futott a játék. Nagyon szépen látszik, hogy milyen szépen kihasználja a 2 és a 4 magot is, hiszen 2-ről 4 magra való váltás hozta is a dupla teljesítményt, és ebből az is látszik, hogy a VGA kártya nem fogta vissza a sebességet, tehát egyértelműen végig CPU limit volt.

 

A cikk címe természetesen erősen túlzó. Hiszen a VGA kártya 2007-es kiadású, és a CPU-k is jelenleg 9 évesek, de mivel csak 2013-as játékokkal teszteltem, még akkor is maximum 8 évesek voltak a CPU-k. Viszont az AMD K8-as architektúrája már 2013-ban bizony volt 10 éves, és mivel a rendszer a K8-as Architektúrás CPU-kat használta, így legalább ezen a fronton helytálló a cikk címe.

Viszont az így is, úgy is nagyon szép eredmény, hogy viszonylag új játékokkal is elboldogult a gép, és a 2db CPU-nak köszönhetően tényleg elég jól futottak.

Később érdemes lenne egy modern(ebb) VGA kártyával is tesztelni, igaz még ezzel a VGA kártyával is sokszor a CPU-k voltak a szűk keresztmetszetek, de Directx11-et megkövetelő játékok is elindulnának, és akkor, ha csak a CPU-kat nézzük, tényleg elmondhatjuk, hogy 10 éves platformon futnak napjaink játékai

 

About bacsis