Építsünk 20 éves Workstationt 2. rész

Építsünk 20 éves Workstationt 2. rész

A múltkor bemutattam, hogy milyen komponensekből készült el a régóta tervezgetett 486-os alapokra épülő Workstation-om. Ha nem olvastad volna, akkor mindenkép pótold, ide klikkelve

Ebben a cikkben pedig a szoftveres felállására szeretném fektetni a hangsúlyt.
Sajnos egy ilyen gép szoftveres összeválogatása sem 2 perces mutatvány, hiszen a kívánt programok, ha épp nincsenek meg, a netről már igen nehézkesen szerezhetőek be.
Az én esetemben is vannak még kisebb nagyobb hiányosságok, amik még akár heteket is igénybe vehetnek, hogy úgy konfigoljam be a gépet, ahogy már szeretném, de azért sikerült annyira összekalapálni a gépet, hogy egy záró cikk formájában bemutassam nektek, hogy mire is képes a gép!

Első körben egy operációs rendszerre lesz szükség. Az én választottam a Windows 95, amire rákerült a Windows 95 PLUS! csomag is, ami plusz témákat, és 3D flipper-t is biztosít. Igaziból engem csak a témák érdekelnek belőle, mert szerintem, kifejezeten a géphez illő, a „számítógép belseje” nevű téma illik a géphez, amit használni fogok.

CAM02424

 

win952

Első körben az Internet Explorer 5.5-ös nevű böngészőprogramot telepítettem fel, ami magán a böngészőn kívül tartalmaz egy halom frissítést is, ami elengedhetetlen lesz majd a később bemutatott Nero 5.5 CD író alkalmazáshoz.

Szóval, ha már fent van az Internet Explorer, akkor böngészgessünk egy kicsit:

 

net1

net2

A Google.com és a drivers.hu tökéletesen működik, ezek az oldalak így még nincsenek tele tűzdelve flash-el és egyéb mozgó animációval, így még ez a gép is elbírja. Persze használhatnék frissebb opera böngészőt is, ami tud, mondjuk java-t és Flash-t de az amúgyis agyon vágná az egész gépet, így semmi értelme nem lenne használni.

 

Említettem a Nero-t és ugyebár korábban bemutattam, hogy cd író is került a gépbe, így természetesen cd-t is lehet írni a géppel!

Persze nem olyan egyszerű, mint napjainkban, hiszen itt még nagyon könnyen lehetett a lemezt elrontani, elég volt nem megfelelő írási sebességet választani, és máris dobta is ki az elrontott lemezt. Én igyekeztem biztosra menni, és 1X-es sebességgel írni a CD-t, ami 150KB/sec-es sebességet jelent. Ezzel a tempóval egy teljes lemez megírása 1,5 órát vett igénybe. Lehet, hogy nem egy teljesítmény világbajnok sebesség ez, de legalább hibátlanul tudok a kis 486-ossal lemezt írni.

cdwrite

 

Égjen az a lemez

CAM02407

 

Természetesen a Scannert is sikerült működésre bírnom, ami teljesen korrekt minőségben tudja beszkennelni a lapokat. Itt látható a 7 éves kislányom, Zsófi egyik műve:

scan1

scan2

 

A fehér lap egy kicsit sárgásnak hat, de, csak azért mert rajzlapra rajzolt, és nem a hófehér A4-es lapra, de ha egy hivatalos nyomtatványt kell beszkennelnünk, az elvárandó minőséget tudja a scanner és a gép biztosítani

 

Mivel egy igen combos 486-osról van szó, ezért már a játékok terén is elég sok közül lehet válogatni, ezért ezek közül is bemutatnék párat:

Elsőnek a Doom2-t:

CAM02416

Szerintem senkinek nem kell bemutatni az 1994-ben megjelent, azaz mostmár 20 éves, korszakalkotó FPS-t. Már egy gyengébb 486-oson is eldöcög, így ennek a gépnek ez a játék meg sem kottyan

 

Duke Nukem 3D:

CAM02408

A 3Drealms legnagyobb sikerű játéka, ami a Doom fölé tudott kerekedni, igaz később is, 1996-ban jelent meg. a gépigénye némileg nőtt, ide már legalább egy 66MHz-es 486-os dukál, és már lehet választani normál és „magas” felbontású textúrák között, utóbbi használatához bizony már Pentium alapú hardver kell, így némileg már szaggat ezen a gépen, de normál textúrákkal még bőven elboldogul.

 

GTA:

CAM02412

Szintén legendás játékról beszélünk, a gengszter szimulátor első része 1997-ben jelent meg, és futtatható 8 illetve 24bites színmélységgel is. Utóbbi felálláshoz ebben az esetben is erősebb hardver kell. A kis 486-osom  8biten futtatja, így a színvilág kicsit kopár, de legalább folyik a játék.

 

 

GTA London 1969:

CAM02428

 

GTA London 3DFX Voodoo-val:

CAM02438

 

Az első GTA-nak a kiegészítője, nagyjából ugyanaz a grafika, csak a helyszín más. Támogat 3DFX módot is, utóbbival,  szebb grafikát,(a 8bites módhoz képest) és nem utolsó sorban gyönyörűen futó folyamatos játékmenetet kapunk, így a játék hibátlanul, akadás mentesen fut.

 

Terep2:

CAM02418

Ez egy Magyar fejlesztésű játék, amit Nagymáté Dénes készített, 1996 körül. a Játék igazi különlegessége, hogy egy nyílt világot kapunk, amibe bármerre furikázhatunk kedvünkre, ezen felül nagyon jó fizikával is rendelkezik a játék.

 

Quake:

CAM02421

 

Quake 3DFX Voodoo-val:

 

CAM02436

Az első igazi 3D-s játék, ami 1996-ban jelent meg, ami tudott futni szoftveres, és hardveres gyorsítással is, utóbbihoz kellett a 3DFX Voodoo kártyája, De mivel a játéknak már erősen javasolt volt a Pentium, ezért az én esetemben, a Voodoo kártya csak annyit segít, hogy az akciódúsabb jeleneteknél nem 320X200-as, hanem 640X480-as felbontás mellett lassul be a játék.  Nagyjából el lehet azért játszani a játékkal ezen a gépen is, de azért Lanparty-ra nem ezzel fogok menni.

 

Need For Speed 2(SE)

 

CAM02429

 

NFS2SE CPU render:

CAM02434

 

NFS2SE 3DFX Voodoo-val:

CAM02439

Az 1997-ben bemutatott NFS, és az SE is eldöcög a gépen, igaz már ezeknek is legalább Penium 90-es CPU kellene, de butított grafikán még elketyeg, főleg az SE, ahol már működik a 3DFX támogatás is, és némileg jobban fut mint a “sima” társa, érezhetően gördülékenyebb a játékmenet itt is.

 

Jazz Jackrabbit 2

CAM02427

Ez a játék, már 1998-ban jelent meg, és már masszívan Pentium CPU-t igényel, de ezen a szétgyúrt 486-oson még azért játszható sebességel fut. Egy igazi platform játék aranyos szereplőkkel megáldva, inkább gyerekeknek való, az enyéim is imádják, de fél részegen, hajnali 3-kor megébredve tolni vele, felnőtt fejjel is feledhetetlen élmény

 

Nagyjából tehát így néz ki a gép szoftveresen is, a főbb komponenseket sikerült működésre bírnom, de azért még sok, szoftveres finomhangolás vár rá, de ha véglegesítek mindent, úgy gondolom, hogy egy remek nosztalgikus gép kerekedik ki belőle

About bacsis