Dupla napalm bevetésen

Dupla napalm bevetésen

Akik rendszeresen olvassák a bacsis-tuningot, tisztában vannak vele, hogy milyen sok érdekes, és különleges hardverelemről lehet itt olvasni. Legyen az érdekes CPU, különleges alaplap, vagy egyedi VGA. Elég sok mindenről van már bemutató. Viszont a Voodoo kártyákról valahogy sohasem írtam, és igaziból ez a cikk sem fog annyira kifejezetten Voodoo kártyára fókuszálni. Ennek az az oka, hogy valahogy, a Voodoo kártyák gyűjtése nálam kimaradt, s azoktól valamiért mindig elhatárolódtam. Aztán egy bő 5 éve azért csak került hozzám egy sima Voodoo2-es 3D gyorsító, és akkor lenyűgözött. El is kezdett motoszkálni bennem, hogy azokra is rá kéne feküdni, de be kellett látnom, hogy a különlegesebb példányok már mind gyűjtőknél vannak, és szinte beszerezhetetlenek, vagy pedig csak nagyon horribilis összegekért. Így hát valójában annyira komolyan nem is feküdtem rá a témára. Persze egy-egy Voodoo beesett, és azt beépítettem valamelyik gépembe, amiről azért írtam. Ilyen volt például ez a cikkem amiben Voodoo2 szerepelt, a 486 Workstationomba pedig Voodoo1 került. 

Aztán került hozzám egy Voodoo5 5500-as VGA kártya, ami manapság már elég ritkának is számít, meg úgy voltam vele, hogy nehogy már ne faragjak köré egy számítógépet, és persze ha ezt már meglépem, akkor miért is ne számoljak be róla.

Nagyon sok régi, és viszonylag új cikk is van fent a neten a Voodoo5-ös VGA kártyákról, amikből már én is nagyjából tudtam, hogy mire is képes a VGA kártya. Éppen ezért úgy gondoltam, hogy nem szeretnék én is egy n+1-edik 3DFX Voodoo kártya teljesítményét kiveséző cikket, hanem inkább azt mutatnám be, hogy milyen gépet is faragtam a kártya köré, és hogy milyen játékok futtatására is képes az.

Először is valami korhű, és minél egyedibb platformot szerettem volna választani.

 

A választásom az AMD K7-es alapjaira épülő SLOT-A platformra esett, abból is igyekeztem egy lehetőleg High-end kiszerelést összehozni.

20160324_105111

Alaplapból az Abit KA7-est választottam. Ezen az alaplapon a VIA KX133 chipset kapott helyet. Ez a chipset már a 4X-es AGP-t támogatta, s memóriából akár 2GB-nyi PC133-asSD RAM-ot is elhelyezhettünk benne. Az alaplap különlegessége, hogy míg a legtöbb alaplap gyártó csak 3db memória foglalatot helyezett el a lapjain, aminek az az oka, hogy a stabilitás csak 3 memória modullal biztosítható, addig ezen az Abit KA7-es alaplapon 4 memória foglalat van. Persze hogy a stabilitás se vesszen el, ezért az Abit a memória foglalatok fölé elhelyezett 6db memória puffer-t, ami segítségével 4 memória modul esetén is stabilan tud működni a rendszer.

Az Abit elhelyezett még egy hardveres IDE RAID-et az alaplapon, így akár 8 HDD-t is belepattinthatunk a számítógépünkbe, továbbá még a jó öreg ISA portból is egy megtalálható az alaplapon.

CPU-ból a legmagasabb órajelű SLOT-A CPU került az alaplapba, ami egy Orion magos AMD Athlon, aminek az órajele kerek 1000MHz-re lett állítva. Ezt 10X-es szorzóval, és 100MHz-es FSB-vel lett elérve. Viszont mivel az AMD elsőként a K7-es platformjánál mutatta be a DDR FSB-t ezzel sikerült megdupláznia az 1 órajel ciklus alatt lévő adatmozgatást, így a CPU 100MHz-es belső órajeléhez 200MHz-es külső FSB társul. Ezt persze az Intel is bevetette, de csak később, a Pentium 4-es korszakban. (Igaz, ott már 4X-eződött a külső FSB)

Ez a CPU még 0,18 mikronos csíkszélességgel készült, és 512KB L2 Cache-t kapott. De sajnos itt még a Cache nem a CPU magjába lett integrálva, hanem egy külön chip formáján a CPU NYÁK-ján volt megtalálható, és az órajele is a CPU magjához képest csak felezett, illetve a magasabb órajelű CPU-knál (mint például ez az 1GHz-es példány) már csak harmadolt. Persze ezt az AMD nem jó kedvében oldotta meg így, sajnos ez azért így lett megoldva, mert az akkori gyártástechnológia nem tette lehetővé a gyorsabb órajelen ketyegő Cache memóriát.

Memóriából 256MB PC100-as SD RAM kapott helyet. Persze jóval több memória is helyet kaphatott volna az alaplapban, de úgy gondoltam, hogy ennél több, csak kihasználatlanul lenne a gépben.

És akkor jöjjön a bemutatóm főszereplője, ami nem más, mint egy AGP foglalattal rendelkező 3DFX Voodoo5 5500-as VGA kártya

20160324_105308

Lényegében ez volt a 3DFX utolsó nagy dobása, ami még viszonylag nagy mennyiségben került piacra. Igaz még valamivel később a Voodoo4 4500 is piacra került, de annak a teljesítménye is kisebb, kevésbé volt népszerű, és jóval kevesebb is került legyártásra.

A 3DFX most már 15 éve, hogy bezárta kapuit, és felvásárolta “szőröstől-bőröstől” az Nvidia. De a 90-es évek közepén meghatározó szerepet töltött be a 3D gyorsítók piacán, s lényegében a 3DFX-nek köszönhetjük, hogy elhozta a desktop számítógépek piacára is a 3D-s megjelenítést/gyorsítást, egész pontosan, még 1996-ban, a Voodoo1 kártyával. Sajnos a 3DFX csillaga túl sokáig nem ragyoghatott, mert 2001-ben az Nvidia felvásárolja, de ez egy másik történet. Mi inkább beszéljünk a 2000 júniusában bemutatott 3DFX Voodoo 5 5500-as kártyáról. Maga a VGA kártya 2db VSA100-as Chipet, mai szóval, de helytelenül mondva GPU-t kapott, (Hivatalosan a GPU elnevezés a Geforce256-al jelent meg, s azokra a videó processzorokra mondható, amelyek támogatják hardveresen a Directx7-et) amely a Napalm projekt keretein belül valósult meg.

 

Ezek a Video chipek 0,25 mikronos csíkszélességgel készültek, 14 millió tranzisztort tartalmaznak, s órajelük 166MHz-re lett hitelesítve. A kártyán található 64MB-nyi memóriával 128bites buszon tudnak kommunikálni, amelyeknek szintén 166MHz az órajelük.Igaz a cikkben szereplő kártya AGP csatolós, ám az csak PCI66 módban működik, azaz nincs natív AGP támogatása. Fontos megemlíteni, hogy ez a kártya már tudott 32biten is renderelni, ami azért is kiemelendő, mert a korábbi 3DFX Voodoo kártyák, csak 16biten tudták ezt. 

Sajnos a Voodoo5 5500, ahogy a korábbi 3DFX kártyák, ez sem támogatja a hardveres T&L-t (Transform and Lighting) Ami szükséges a Directx7-es hardveres támogatásához, így azt nem támogatja a Voodoo5 5500, s azok a játékok amik ezt igénylik, ott sajnos a teljesítménye is elég gyatra, főleg a hivatalos ellenfélnek tekintett Geforce2 GTS-el szemben. Viszont van nekünk cserébe, a 3DFX nagy dobása, a Glide, amit ha támogat egy játék, igazi grafikai orgiában lehet részünk.

Amúgy nagy általánosságban elmondható, hogy a kártya nyers erőben valahol a Geforce256 DDR, és a Geforce2 GTS szintje között helyezkedik el.

Amire még felhívnám a figyelmet az a kártyán található molex tápcsatlakozó. Mai szemmel nézve már teljesen természetes, hogy egy, vagy inkább több plusz tápcsatlakozó kell a VGA kártyának, de ebben az időben erre még korábban egyáltalán nem volt példa.

Így, hogy kicsit közelebbről is megismerkedtünk a főbb komponensekkel, lássuk tehát, hogy miből is lett összerakva a számítógép:

20160325_081735

Abit KA7 alaplap

AMD Athlon 1000MHz CPU (Orion mag)

256MB PC100 SD RAM

3DFX Voodoo5 5500 VGA kártya

40GB IDE HDD

Sound Blaster Live! hangkártya

300W ATX Tápegység

Windows ME Operációs rendszer

 

Sokat gondolkodtam, hogy milyen operációs rendszert is válasszak, de mivel a kártya megjelenésekor még nem volt piacon az XP, ezért a Windows ME mellett döntöttem. Én továbbra is szeretem minden hibája ellenére.

wme

A számítógépet ha nagyon akarnám, még be lehetne fogni nagyon erős kompromisszumokkal napi használatra, például zene lejátszásra, film nézésre, persze a FulHD kizárt, szigorúan Divx, és DVD, szövegszerkesztésre, és esetleg egyszerűbb internetes oldalak böngészésére, de a Facebook, Youtube és minden ami Flash alapú, szintén kizárva, de nem akartam ilyesmivel kínozni a gépet, egyértelmű, hogy a játékokon lesz a hangsúly. Ezeket szeretném időrendben bemutatni nektek!

Szeretném előre jelezni, hogy néhány játéknál a képmentés minősége elég gyatra, ez azért van, mert azok a játékok a Glide API-t használták, és sajnos Glide alatt nem működik a Print screen, és más, alternatív megoldást még nem sikerült találnom rá.

Quake:

Az 1996 májusában megjelent játék az elsők között volt, ami ki tudta használni a 3D gyorsítás előnyeit. Ez a játék már a legalapabb Pentium1-es gépen is szépen elfut, de ha már Voodoo van a gépben, kötelezően fent kell lennie a játéknak is

20160326_150809

 

Egy évvel később, 1997-ben jelent meg a Quake 2, amit szintén nem hagyhattam ki:

 

20160326_160742

Szintén elég neki egy egyszerűbb Pentium alapú konfig, De azért meghálálja, ha kap egy 3D gyorsító (társ) kártyát is.

 

Első autós játékom, a már korábbi cikkeimben többször is szereplő, a Need For Speed 3 volt:

nfs3

Ez a játék 1998-ban jelent meg, és már egy combosabb Pentium 1-esen is simán lehet vele játszani, és ha már egy Voodoo 1-es, vagy egy Riva128-as VGA kártya van a gépben, az már bőven elég a játéknak. Így ennek a konfignak ez a játék meg sem kottyan, de nehogy már ne legyen fent, ez a remek kis autós játék.

A sort a szintén 1998-ban megjelent GTA 2-vel folytatnám:
gta2Ez a játék némileg megosztotta a GTA rajongókat, de én a pozitívan elbírálók táborába tartozom. Szintén egy combosabb P1-essel, és egy épkézláb első generációs 3D-s kártyával már játszható a játék, így könnyedén veszi a Voodoo 5, és az Athlon az akadályt

 

1999-ben jelent meg a Revolt nevű távirányítós autós játék:

revolt

 

Még egy 1999-es játék fel lett telepítve, méghozzá a szintén örök zöld Unreal Tournament:
20160326_153532

Ez az igen népszerű FPS játék nem csak a single, hanem a multplayer játékmódjával is tudott hódítani, még a megjelenése után sok-sok évvel később is

Ez a játék is beéri egy Pentium 2-essel, és egy Nvidia TNT, vagy Ati Rage, Voodoo2 kártyával, tehát könnyedén futtatja ez a gép. Ezt a játékot is szívesen előveszem, hiszen egy elég egyedi játékról van szó, hiszen túl sok távirányítós autós játék nincs a piacon

 

Folytatnám a sort a 2001-ben megjelent magyar nyelvű 1nsane-el:

1nsane

 

Eme autós játéknak már nem árt egy combosabb Pentium 2-es processzorral, és egy legalább Nvidia TNT szintű VGA kártyával szerelt gép. Támogatott a Voodoo2/Banshee is, bár azoknál én sokszor erős szaggatásba botlottam. Persze itt minden probléma nélkül futott a játék.

 

 

2001 év végéről választottam be a remek hangulatú Battle Realms nevű stratégiai játékot:

br

 

Ez a valós idejű stratégiai játék japán hangulattal van megfűszerezve. A játékmenet nem hoz túl sok újdonságot, hiszen itt is gyűjteni kell a nyersanyagot, jelen esetben rizst és vizet, majd épületeket kell felhúzni amiben különböző egységeket képezhetünk ki, a legjobb az, hogy például a dárdást el tudjuk kiképezni íjásznak, vagy az íjászt dárdásnak, de ha az egységeinket minden kiképzésen végig viszünk, a legerősebb szamuráj egységeket tudjuk kiképezni. Ráadásul már némileg “meg lehet dönteni” a kamera nézetét így még jobb 3D-s élményt érhetünk el.

 

 

 

Mint látható, 1996-2001 közötti játékokat mutattam be, nagyjából ebből az időszakból lehet válogatni játékok közül, amikkel elboldogul a számítógép. Ha azt vesszük alapul, hogy a VGA kártya, és a CPU is 2000-ben került piacra, nem a legjobb, hogy a megjelenésük után 2 évvel már nem, vagy csak pár játék, az is komoly kompromisszummal futna csak el. Ennek két oka van. az egyik, hogy sajnos mikor a Voodoo 54 kijött, már akkor elavult volt, hiába a még elfogatható nyers erő, de a Directx7 támogatásának hiánya megpecsételte az életciklusát, és ha még ez sem lett volna elég, talán ez volt az az időszak, amikor mind a központi egységek, mind pedig a VGA kártyák a leggyorsabban fejlődtek. De ha ezen túl lép az ember, bőven talál magának olyan játékot, amit nagyon szépen tud futtatni ez a konfiguráció, és bőven alkalmas kellemes időtöltésre

 

About bacsis