Csúcs Geforce4-esek a csúcson

Csúcs Geforce4-esek a csúcson

Nemrégiben mutattam be, hogy az ATI és az Nvidia Első Directx8-as kártyája hogy viszonyultak egymáshoz. A Cikkből kiderült, hogy az Nvidia akkori csúcs kártyája, a Geforce3 TI 500-as, csak a korabeli játékokban tudta tartani a lépést a Radeon 8500-assal, de ahogy teltek múltak a hónapok, s jöttek újabb játékok, s frissültek a driverek, úgy a Radeon 8500-as kártyája szép lassan csak gyorsult, és csak gyorsult.

Az Nvidia úgy gondolta, hogy tovább csiszolgatja a Geforce3-as kártyáit, és 2002 februárjában piacra dobta az NV25-ös GPU-ra épülő Geforce kártyáit. Erre a GPU-ra a Geforce4 TI4200, 4400, és 4600-as modell épült. Eme kártyák között csak órajelbeli különbség volt, belső felépítésük teljesen megegyezett. Az NV25-ös GPU tulajdonsága, hogy már hardveresen támogatja a Directx8.1-et, de még továbbra is 150 nanométeren készült, mint elődje, az NV20-ra épülő Geforce3.

Igaziból a Geforce3 NV20-as GPU-ja, és a Geforce4 TI széria NV25-ös GPU-ja elég sokban hasonlít, hiszen az NV25-ös is 4 Pixel Shader egységet tartalmaz, ám a Vertex Árnyalóból még egy beépítésre került, azaz immár 2 Vertex árnyalót lehetett munkára fogni, ezekhez társult még a 8 textúrázó. A Memóriavezérlő pedig ezúttal is 128bites volt.

2003 Januárjában az Nvidia bemutatja az NV28-as GPU-t is, amire szintén Geforce4 szériás Titaniumok épültek, ezek annyival „tudtak többet”, hogy már támogatottá vált a 8X-os AGP csatlakozó, mely segítségével dupla akkorára nőtt az adatátviteli sávszélesség, viszont fontos megemlíteni, hogy ezek a kártyák ebből semmit sem tudtak profitálni, azaz bőven kiszolgálta ezeket, a kártyákat a 4X-es AGP csatoló szabvány is. Ennek inkább csak marketing fogás jellege volt, kb. úgy, mint most a PCI Express 3.0-s szabvány.

Persze ha már új GPU, akkor a VGA kártyák modellszámát is frissíteni kellett, így jelent meg a Geforce 4 TI4200-8X, amit nem nehéz kitalálni a „sima” TI4200-as Geforce 8X-os AGP-vel szerelt változata volt. Egy szinttel feljebb a TI4800SE volt, amely egy az egyben a TI4400-as Radeon 8X-os AGP-vel szerelt változata volt, és a csúcson a TI4800-as volt, ami pedig a 4600-as Geforce-t váltotta, 8X-os AGP-vel.

Még megemlítendő, hogy a TI4800-as GPU órajele igaz megegyezik a TI4600-as Geforce-val, ám a memória órajele a TI4800-as Geforce-okon hivatalosan 50MHz-el alacsonyabb frekvencián üzemel, így valójában a legerősebb 4-es szériás Geforce a TI4600-as maradt.

Ezeknek, a kártyáknak egy jó ideig nem jutott az ATI oldaláról ellenfél, hiszen a Radeon 8500-as kártyáknál ezek már jóval erősebbek voltak, s a következő generációs Radeon, a 9700-as modell, csak ezeknek, a kártyáknak a megjelenése után fél évvel jelent meg, ami már Directx9-es támogatást is nyújtott, s inkább már a következő generációs, Geforce FX 5800-as kártyák ellenfele volt.

Gondolkodtam, hogy milyen ellenfelet is kéne bevenni a tesztbe, s úgy gondoltam, hogy mégis csak jó volna a Radeon 9700, de mivel a tesztelt játékok nagyon nagy része már támogatja a Hardveres Direct9-es megjelenést, s a Radeon 9700-as kártyán a játékok Directx9-ben futottak, így az eredmény nem összehasonlítható. Így végül eme tesztben csak Geforce4-es kártyák fognak szerepelni. Viszont ezekből rögtön 2 példányt is beválogattam.

Az egyik egy Geforce4 TI4600-as modell:

PNY Geforce4 TI4600

PNY Geforce4 TI4600 hátulja

Amit a PNY készített. Sajnos a hűtése már nem az eredeti, viszont ez a teljesítményén mit sem változtat. A GPU egy már akkoriban is elég kicsi hő átadó felületet kapott, amin egy szintén elég pici ventillátor jutott. Viszont legalább a memória IC-k is kaptak egy kisebb bordát. Maga a kártya lila színű NYÁK-ja szerintem, elég jól néz ki, ami korához képest elég nagynak számított. Megemlítendő, hogy ezeken, a kártyákon a memóriák már a BGA tokozást kapták.

A kártya teljesítményét lemértem alap órajelen is, ami 300MHz-es GPU, és 650MHz-es memória órajelet jelent. Ez volt tehát a legerősebb NV25-ös GPU-ra épülő Geforce, és ugyebár ez a GPU a 4X-es AGP szabványt támogatta.

A kártyát nem csak a gyári órajelén teszteltem, hanem megpróbáltam azt kicsit feljebb tornázni, hogy megnézzem mit bír, illetve hogy az ténylegesen mekkora sebességtöbbletet jelent.

A teszt másik főszereplője egy Asus gyártmányú Geforce4 TI4800SE példány,

Asus Geforce4 TI4800SE

Asus Geforce4 TI4800SE hátulja

ami már az NV28-as GPU-ra épül, azaz támogatja a 8X-os AGP csatolót is, viszont órajele csak a TI4400-as Geforce-val egyezik meg, azaz elmarad a TI4600-as példánytól. Egészen pontosan 275MHz-es GPU, és 550MHz-es memória órajelet tud felmutatni a kártya hivatalosan.

A GPU hűtése ez esetben sem sokkal nagyobb, szintén picike hő átadó borda

From product Next wavy payday loans . I’ve it, louis vuitton car have or didnt fitting payday iron have up thing http://www.paydayloansuol.com/instant-payday-loans.php years my hand… Bigger viagra for sale skin about small there it louis vuitton belt this company tried louis vuitton shoes month – happy! For look instant payday loans substantial want hair is scalp http://genericcialisonlinedot.com/ iron vary price but quick loans You – dandruff this frustrations – cialis coupon week an from generous discount viagra already actually like pay day used first with.

és picike ventilátor, viszont ez teljesen gyári megoldás. A memóriák pedig semmilyen bordát nem kaptak. Igaz ezek a kártyák még nem termeltek akkora hőt mint napjaink csúcsragadozói, ám már így ezidőtájt is voltak olyan kártyák amelyeken jóval nagyobb/komolyabb hűtések voltak. Természetesen ennél a kártyánál is megnéztem, hogy a tuninghoz hogy viszonyul!

Első tesztem a szokásos 3Dmark2001 volt, lássuk, hogy mit tudnak alatta a kártyák:


3Dmark2001 a Geforce4 TI4600-al

3Dmark2001 a Geforce4 TI4800SE-vel

Nagyon szép magas pontszámokat kapott mindegyik kártya, értelemszerűen a TI4800SE egy kicsit lassabb volt. Na de lássuk, hogy mekkora a legmagasabb órajel, amit még a kártyák elviselnek:

3Dmark2001 a Geforce4 TI4600-al 315/715-ön

3Dmark2001 a Geforce4 TI4800SE-vel 330/730-on

A TI4600-as 315MHz-es GPU órajel többletet rejtegetett, ami 5%-nak felel meg, viszont a TI4800SE 330MHz-en is szépen elketyegett, ami máris 20%-os plusz. Ráadásul ezen a kártyán a memóriák is egy kicsivel többet, bírtak. Így nézve máris a TI4600-as fölé kerekedett a TI4800SE

Lássuk a 3Dmark2003-as tesztprogramot:

3Dmark2003 a Geforce4 TI4600-al

3Dmark2003 a Geforce4 TI4800SE-vel

Természetesen ezeknél, a kártyáknál sem futottak le a Directx9-es effekteket használó részek, ám egy Directx8-as kártyához képest a kapott pontszámok irigylésre méltóak.

jöhetnek a tuningolt eredmények:

3Dmark2003 a Geforce4 TI4600-al 315/715-ön

3Dmark2003 a Geforce4 TI4800SE-vel 330/730-on

Természetesen, amit ilyenkor várni lehetett, az érvényesült. Egy kicsit megemelkedtek a pontszámok.

Akkor lássuk a játékokat! Kezdésnek a jó kis Need For Speed Carbont próbáltam ki:

NFS Carbon

NFS Carbon

Igaziból túlságosan fölösleges boncolgatni, a TI4600-as nagyon szépen megy, tőle kicsivel lemarad a 4800SE, viszont tuningolva fordulnak az erőviszonyok…

Következő játék amivel teszteltem a far Cry volt:

FarCry

Far Cry

Remekül futott mindegyik kártyán a játék, a tuningolt 4800SE-n szerintem még az 1280-as felbontás sem lenne akadály

Folytassuk a Flatout 2-vel:

flatout2 kep

Flatout 2

Azért halkan megjegyezném, hogy ennek a játéknak elméletileg minimum Directx9-es Geforce FX vagy Radeon 9600-as keliberű VGA kátya kellene, ám mégis elindul ezeken az izomgolyókon, méghozzá közepes részletesség mellett is már teljesen korrekt sebességgel futnak…

Lássok a Call Of Duty 2-t hogy megy:

CoD2

COD2

Igaz Directx7 alatt, de mgé az extra részletesség sem akasztja meg a kártyákat.

Utolsó játék pedig a Counter Strike Source, aminek a beépített benchmarkját használtam:

CS-source

Cs source

Azt hiszem fölösleges részletezni…

Igaziból nagy kár, hogy konkrét ellenfelei nem voltak ezeknek, a kártyáknak. A teljesítményüket Directx8 alatt valahol a Radeon 9600 (PRO) szintjére saccolnám, de azok a kártyák az NV25-ös Geforce-k után 1,5 évvel később, az NV28-asok után pedig bő fél évvel később jelentek meg, tehát nem igazán egymás ellen készültek. A Radeon9700(PRO) pedig annyira, erősre sikerült, hogy a következő generációs csúcs Geforce FX kártyákat is maga mögé utasította.

Tehát így konkrét ellenfél nélkül maradtak A Geforce4-es csúcs kártyák. Ennek ellenére szerintem iszonyatosan erős kártyák lettek ezek, s azok a játékok, amik megelégedtek a hardveres Directx8-as kártyákkal, azok mind nagyon szépen futottak ezeken, a kártyákon. Bár ez azt hiszem el is várható egy megjelenésekor közel 100ezer Ft-os kártyától.

A tuningról pár szót még mondanék! Az NV25-nek nagyon látszik már, hogy a 300MHz-es frekvencia már nagyon a vége, így nem sok tartalék maradt. Eredetileg egy Asus TI4600-assal teszteltem volna, de az még 15MHz-es emelést sem viselt el. Az NV28 igaz ugyanazon a 150nm-es csíkszélességen készült, ám még finomodott annyit a gyártástechnológia, hogy ha nem is sokkal, de valamivel magasabb órajelet bír. összesen 3db TI4800SE kártyát próbátlam ki, s érdekes módon mindegyik 330MHz-et bírt csak stabilan, tehát azt hiszem kijelenthetem, hogy az NV28-asok pedig kb ennyit bírnak. Ha valaki ilyesmi kártyát szeretne, és a tuning is számít, akkro inkább az NV28-as GPU-val szerelt kártyát javasolnám, bár tény hogy manapság már ezek a kártyák nagyon nehezen szerezhetőek csak be…

About bacsis