Quadro NVS3100 tuningon

Quadro NVS3100 tuningon

A legutóbb egy (kukázott) Dell Latitude E6510-et mutattam be,

ami tartalmazott egy Quadro NVS3100-as grafikus kártyát.
Mivel köztudott, hogy a belépő VGA kártyák erősen vissza vannak fogva (hogy jó lassúak legyenek) órajelügyileg, úgy voltam vele, hogy biztosan az NVS3100 is rendesen alul órajelezett ahhoz képest, amit a GPU/RAM páros tud, hát akkor nézzük meg, hogy ebből/ezen mennyit lehet javítani, és hogy van-e értelme egyáltalán?
Az NVS3100-ról már részletesen leírtam, mi az amit tudni kell róla, de most idézem az előző cikkemből:

Vajon mire elegendő a gépben lapuló Quadro NVS3100M?
Ez a Quadro kártya egy GT218-as GPU-ra alapuló kártya, amit a Geforce 210 néven ismerhetünk inkább a desktop piacról. Mivel ugyanaz a GPU található rajta, így teljesítményben is ugyanaz várható tőle. Azaz nem egy túl acélos megjelenítő, de legalább nem fogyaszt sokat, s azért ez egy laptopnál igen jelentős dolog. A 40nm-es csíkszélességgel készült GT218-as GPU 16 Shader processzort tartalmaz, melynek órajele 600MHz-re lett hitelesítve, s mivel itt még a Shader processzorok órajele a mag órajel dupláján jártak, így azok 1470MHz-re lettek állítva. A memória busz is rendesen vissza van fogva, mindössze csak 64bites, erre kapcsolódik a dedikált 512MB-nyi GDDR3-as memória, melynek órajele 800MHz-re lett hitelesítve. grafikus API-ból azon kevés Nvidia kártyák közé tartozik ami támogatja a Directx10.1-et, illetve az úgy nevezett PureVideo HD-t amelynek hála a VGA kártya boldogul az összes nagy felbontású videók dekódolásával, s ezzel is csökkentve a laptop fogyasztását. maga a VGA kártya amúgy 14W-os TDP kerettel gazdálkodhat.

A 16 Shader tényleg iszonyatosan kevés, és a 64 bites memória busz is igazi low-end kategóriát képvisel. Tehát akármilyen OC-t sikerül kipréselni a VGA-ból, a Cyberpunk-ot biztosan továbbra sem ezen kell végig játszani, de hátha összejön egy kis vállalható.
A Tuningot nem komplikáltam túl. az MSI Afterburner-t telepítettem fel, s annak segítségével húztam egyre feljebb és feljebb az órajeleket, először a GPU, majd a RAM órajelét maximáltam ki.
A GPU 600MHz-es órajelét 710MHz-re, míg a 800MHz-es RAM-ok 990MHz-et viseltek el. Ez a GPU fronton 15%-os túlhajtást, míg a memóriáknál 20% túlhajtást sikerült elérni. Mivel a kártya erősen memória sávszél limites, így úgy gondolom, főleg a 20%-al magasabb RAM órajel fog inkább beleszólni a teljesítménybe. 20% pedig már nem olyan rossz.

Lássunk akkor jó pár játékot, hogy futott a kis NVS3100-ason alap, illetve túlpörgetett órajeleken:

Unigine Valley:

Alapból iszonyatosan alacsony FPS számokat produkált a gép, így hiába az amúgy elég korrekt túlhúzás, ez ebben az esetben szinte alig látszik. De ez még a teszt lefuttatása előtt borítékolható volt.

Jöjjön a Far Cry 2:

Itt már jobban látszik a túlhúzás eredménye. És bizony bele is futottunk egy olyan helyzetbe, hogy a túlhajtásnak köszönhetően a nem, vagy csak éppen játszható játék egy teljesen játszható eredményt fog produkálni.

Folytassuk a tesztet a Call Of Juarez DX10-es benchmarkjával:

A Minimum FPS picit csalóka. A Benchmarkban van egy vízeséses rész, amire a kamera teljesen ráközelít. Persze napjaink csúcskártyáinak meg sem kottyan a jelenet, de a benchmark, a megjelenése után még évekkel később is problémát okozott a VGA kártyáknak. Több jelent ilyen drasztikus sebesség csökkentést nem eredményez már. Ettől függetlenül, maga a játék az “inkább nem játszható” sebességet tudja ezen a gépen produkálni, amin a túlhajtás segít, de csodákra persze nem képes.

Folytassuk a tesztet a Call Of Duty 2-vel:

Itt sajnos túl sok kimutathatót nem sikerült elérni. Mondanám, hogy CPU limit van, de azért egy COD2 alatt egy első gen-es i5-nek azért tudnia kellene többet is kipumpálna magából. Szóval ez itt most ennyi. Szerencsére így is, úgy is vastagon játszható a játék, még Extra részletesség mellett is.

Jöjjön a jó kis Blur:

Igaz a játék eddig is elég jól eldöcögött a laptopon, de azért a minimum 30-as FPS számok már sok embernél szemráncolásra adhatnak okot. A túlhajtás ezúttal is tudott annyit hozni, hogy a játékélmény érezhetően javulhasson.

Végül pedig a Grid2-t teszteltem le:

Mivel itt is viszonylag alacsony FPS-ekről indultunk, így sok-sok plusz FPS-t nem fog összevakarni a gép, és igaz a játszhatóság határán karistolt a játék, de mindenképp örvendetes, hogy túlhajtás mellett már nem esett 20FPS alá a sebesség, és az átlag képkockák száma is 25 körül, picit felette alakult.

Összegzés:
Természetesen csodák ezúttal sincsenek. Nem ugrott meg drasztikusan a teljesítmény, és nem lett a laptopból/ Quadro kártyából egyből gamer. Nem futnak a laptopon az OC hatására újabb játékok sem. Viszont elmondható, hogy 20%-os teljesítménytöbblet a gyakorlatban is kimutatható, s igaz teljesen mindegy, hogy egy játék 60 vagy 80FPS-el fut (tudom, vannak, akiknek nem). De ahogy a mellékelt ábra/grafikon is mutatja, hogy vannak olyan esetek, hogy ez a 20% bizony “életmentő” is tud lenni.

About bacsis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*