Ligend nevű fórumtársunk felajánlott nekem egy Compaq W6000-es Workstation-t aminek gyorsan át néztem a specifikációit, és szívesen fogadtam, mert láttam benne fantáziát. S úgy gondoltam, ha már ezt a gépet is a saját szám íze szerint konfigurálom, akkor írok nektek róla egy bemutatót!
Maga a szerver az Intel 860-as chipset köré épül, és 2db Socket603-as Xeon CPU-t fogad.
A Chipset 2001 májusában debütált, és a 400MHz-es QPB-s (Külső FSB-s) Netburst alapú Xeon CPU-kat támogatja. Amik mellé 600, vagy 800MHz-es Rambus RD-RAM társítható, amik maximum 4GB-os összkapacitást adhatnak ki. Ami számomra fontos volt, hogy az alaplapon legyen AGP foglalat, ami szintén megtalálható egy 4X-es AGP PRO formájában.
CPU-ból két db 1,7GHz-es Foster magos Xeon CPU található a Workstationban, amelyek az első, Socket423-as tokozású Willamatte magos, Netburst alapú Pentium4-esek szerverekbe szánt verziói.
Ezek a Foster magos Xeonok mindössze csak annyiból térnek el az asztali gépekbe szánt Pentium 4-es társaiktól, hogy támogatják a 2 processzoros üzemmódot, azon kívül pontosan ugyanazt tudják, mint az asztali társaik. Azaz 180 nanométeres csíkszélességgel készültek, L2 Cache-ből 256KB jutott nekik, külső FSB-jük 400MHz, belső FSB-jük pedig 100MHz-en ketyeg. SIMD utasításkészletből pedig az MMX, az SSE és az SSE2 támogatott. Még az órajelük is pontosan úgy skálázódott, mint az asztali társaik, tehát 1,4GHz-től 2GHz-ig skálázódtak, így tehát a tesztben/szerverben lévő 1,7GHz-es példányok a középmezőnybe tartoznak.
A Workstationt 512MB RD-RAM-al kaptam, de én 4X256MB, azaz 1GB-ot pakoltam be, igaz csak 600MHz-es modulokat, mert csak ilyenek voltak kéznél.
Természetesen ami számítógép, és futtat valamilyen operációs rendszert, azon a gépen én igyekszem játékokat futtatni, sőt lehetőségemhez képest magát a számítógépet is játékra próbálom kihegyezni. Ennél a gépnél is ez volt a célom, de szem előtt tartottam azt, hogy ez alapjából véve, egy Workstaion. Így a VGA kártyát is ez alapján választottam meg, ami egy Nvidia Quadro 980XGL lett.
Ez a VGA kártya a Geforce 4 TI4800-as VGA kártyára épül, így, mivel egy Quadro kártyáról van szó, bele illik a Workstation kategóriába, illetve magába a számítógépbe, de ha játékról van szó, persze kategórián belül, bizony ott sem fog szégyent vallani, lényegében a legerősebb Directx8.1-es kártyák között van. Igaz a kártyán található 128MB DDR memória sem tűnik rengetegnek, de nem is a FulHD-s felbontásban célom játszani.
Merevlemezből 2db 36GB-os 10000 fordulatos Compaq SCSI csatolós HDD került a gépbe, és itt egy negatívumot tudok felróni a számítógépnek, hogy igaz van az alaplapon SCSI vezérlő, de az RAID tömb létrehozását nem támogatja, pedig egy jó kis RAID0-t szívesen létre hoztam volna. Így maradt a két külön HDD, és a két külön partíció. Sebaj míg az egyiken lesz az OS, és a programok, addig a másikra a játékokat fogom telepíteni.
Operációs rendszerből a Windows XP SP3 került rá, még választhattam volna a Windows2000-et, Windows NT4.0-t vagy a Windows Server 2003-at, de ezek az Operációs rendszerek kevésbé „játék pártiak” így maradt a jó öreg XP, ahol futtathatom a kedvenc játékaimat, ám a 2 CPU-s támogatásról sem kell lemondanom.
Tehát akkor lássuk a Compaq W6000-es Workstation paramétereit:
Compaq alaplap I860 chipsettel
2X 1,7GHz Intel Xeon CPU Foster mag
4X256MB PC600 Rambus
Nvidia Quado 980XGL VGA kártya
2X36GB 10k RPM Compaq HDD
Windows XP SP3 Oprendszer
Első körben szeretném a főbb komponensek teljesítményét bemutatni!
Először is lássunk egy kis CPU tesztet, amit a Super PI-vel, Linx-el és a Winrar eredményével demonstrálnék!
A Super PI csak egy szálon tud dolgozni, így a második CPU nyújtotta teljesítmény nem tud beleszólni a végeredményben. Szerencsére a Winrar már tud egy és két(több) szálon is futni, illetve a Linx is számításba vette mindegyik CPU mag teljesítményét
HDtune-al leteszteltem a HDD teljesítményét. Miután hajszál pontosan megegyezik a két HDD, ezért csak az egyiken futtattam le a tesztet:
35MB-os olvasási átlagot tudtam kimérni, ami az U160-as szabványú alaplapi SCSI vezérlő határát meg sem közelíti, tehát még nem az volt a szűk keresztmetszet. Azaz, ha támogatott volna RAID beállítást, akkor a RAID0-val még némileg lehetett volna gyorsítani a lemezműveleteket.
A VGA kártya nyers erejét mivel mással mérhettem volna, mint a 3Dmark-al, íme a 3Dmark2001 és a 2003 eredménye:
A VGA többre lenne képes, de 3Dmark2001 alatt ismét csak egy CPU tud dolgozni, ehhez a kártyához pedig ez a CPU kevéske.
Na de lássuk, a játék arzenált!
Far Cry
Eme remek FPS játékról nehéz elhinni, hogy 10 éves is elmúlt, hiszen a grafikája, és a mesterséges intelligenciája nem ezt sugallja. A játékélmény így manapság is garantált.
Grand Theft Auto: San Andreas:
Szintén egy legendás játék ez, ami talán máig az egyik legkomplikáltabb, és leginkább a részletekbe belemerülő GTA sorozat tagja.
Call Of Duty 2:
Ez a játék is hajszál pontosan 10 éves, ennek ellenére a Multiplayeres játékokat kedvelők körében igen népszerű, hiszen rengeteg sok szervert találni az interneten. De természetesen nem csak a Multi része sikerült jóra, az egy személyes kampánya is teljesen rendben van.
Juiced:
Na ez egy kevésbé ismert autós játék, pedig nem volt rossz, leginkább a Need For Speed Underground-hoz hasonlít. Sajnos az irányítása elég furcsa, nem mondanám, hogy rossz, de szokni kell. Viszont ebben a játékban is van több játékos mód, amit akár helyi hálózaton is ki lehet próbálni.
Ha már Need For Speed is szóba került, akkor természetesen egyet közülük, a Carbon-t is felraktam a számítógépre:
Sokakat megosztott ez a játék, de a visszajelzések ennél a résznél, még mindíg, inkább pozitívak voltak. Igaz teljesen sohasem pörgettem ki, de egy-egy körre bármikor szívesen előveszem.
Age Of Empires III
Ez a játék is most töltötte a 10. születésnapját, s csak úgy, mint a korábbi Age Of Empires részek, ez a verzió is igen népszerűnek számított, sőt számít máig. Ami még szimpatikus a játékban, hogy stratégiai játék létére elég alapos grafikai beállításokat kínál fel, így akár egy egyszerűbb Geforce 2-őn is eldöcög, viszont, ha feltekerjük maximumra a részletességet, akkor olyan sok szép effekt van a játékban, hogy akár egy Geforce 6800 Ultrát is megakaszt.
Összességében elmondhatom, hogy sikerült egy, a 2000-es évek elejéről származó, korhű Workstationt összeállítanom, mind szoftveresen, mind hardveresen. Igaz a gép játékra lett kihegyezve, pont ez miatt itt még a második CPU nem tud túlságosan kibontakozni, hiszen a fenti játékok még nem tudnak túl sokat profitálni a második CPU-ból. Újabb játékok, amik már tudnának vele mit kezdeni, azok meg nem indulnak el, mert kevés a VGA kártya, vagy maguk a CPU-k lennének, még párban is kevesek. De nem baj, ez a gép így van rendben, így korhű. Örülök neki, hogy ismét egy szép példányra sikerült szert tennem.
érdekes gép bár érdekelt volna hogy futtotak a játékok rajta
Jó kis gép, az FPS- ek játékok közben engem is érdekeltek volna.
Nagyon állat :) Sok mindent elvisz a P4, főleg, ha 2 van belőle :) Érdemes lenne utánajárni, hogy SL79V-t lehet-e bele rakni. Ha igen, az minden tekintetben jelentősen megdobná a játékélményt ;)
Lehet bele tenni :)
Papír szerint megy benne igen, gyakorlatilag… ki kéne próbálni :-D
Ezek a játékok közepes/Magas grafikai részletességgel mentek 20-30FPS között…
Igyekszem majd erősebb CPU-kat is adni hozzá, ha legközelebb meglátogatlak. :) Öröm látni, hogy jó helyre került és van, aki értékelni tudja ezt az öreg, de minőségi workstation-t.