Az első Directx8-as bajnokok

Az első Directx8-as bajnokok

Ebben a tesztemben 2 VGA kártyát szeretnék nektek tesztekkel bemutatni! Kíváncsi voltam, hogy amikor megjelent a tesztben szereplő 2 legendás kártya, a Radeon 8500, és a Geforce 3 TI500, a későbbi, kiforrott driverek után hogy viszonyulnak egymáshoz. Amikor ezek a kártyák kijöttek, és újnak számítottak, az akkori driverek, és játékokban az jött le, hogy nagyjából tényleg egy szinten van a két kártya, viszont arról is sokat lehetett olvasni, hogy a driverek kiforrásával a Radeon 8500-as ATI szépen, egyre jobban erőre kapott, és későbbiekben már a Geforce 4 Titanium kártyákkal is felvette a versenyt…

Aztán ahogy teltek a hónapok, és eljött egy újabb év, már az akkori, legújabb kártyákra helyeződött a hangsúly, és a 8500-as ATI, és a Geforce 3 TI500-as kártyák a háttérbe szorultak, pedig friss driverek még jó pár évvel később is jöttek hozzájuk, továbbá mivel abszolút csúcs kártyák voltak ezek, még a megjelenésük után 3-4 évvel későbbi játékokat is remekül vitték. De hogy a későbbi driverek segítségével, az újabb játékokkal hogy boldogultak ezek a kártyák, illetve, hogy viszonyultak egymáshoz, már nem szóltak a tesztek… Erre szeretnék most kitérni.

Természetesen a tesztek előtt ismerkedjünk meg a kártyákkal!

ATI Radeon 8500:

Az ATI 8500-as Radeon-t 2001-ben mutatta be, és ez volt az első Radeon, ami már támogatta a Microsoft Diretctx8.1-es API-ját. A kártya GPU-ja az R200-as kódnévre hallgat, s 150 nanométeres csíkszélességgel készült. Összesen 4 Pixel Shader, és 2 Vertex árnyaló található a GPU-ban, továbbá 8 textúrázó egység kapott még helyet.  A GPU a 64 vagy 128MB-nyi össz kapacitású memóriával 128 bites buszon tud kommunikálni. A GPU órajele 275MHz, míg a memória órajele effektív 550MHz-en jár (natív 275MHz) Természetesen ezek a kártyák még masszívan AGP foglalatba passzoltak, abból is a 4X-es mód volt támogatott.

ATI Radeon 8500

A tesztben szereplő Ati Radeon 8500-as egy Club3D gyártmányú, és teljesen a referencia felépítést használja, azaz a GPU egy picike aktív hűtést kapott, míg a memóriákon semmiféle hőleadó nincs, bár ebben az időben ez még annyira nem is volt jellemző.

Bekapcsolás után mikor megnéztem a GPU-Z segítségével kiíratott információkat:

Radeon 8500 GPU-Z

Egyből feltűnt, hogy a kártya „csak” a 8500 LE órajelein jár, azaz a GPU 250MHz-en, míg a memória 500MHz-en járt. Érdekes, mert a kártya dobozos kiszerelésben van meg nekem, és hogy egy LE példányról lenne szó, az sem a dobozon, sem pedig a kézikönyvében nem volt feltüntetve, mindenhol „sima” 8500-as kártyaként van feltűntetve. Persze ez nem egy túl nagy gond, mert a jó öreg Rivatuner segítségével majd feljebb pöckölöm a referencia 8500-as Radeon órajeleire. A másik, ami viszont már zavaróbb volt, hogy a GPU-Z, és az Aida64 szerint is csak 1 Vertex árnyalót tartalmaz a GPU. Az interneten utánajárva mindenhol azt írják, hogy az R200-as GPU-ban 2 Vertex árnyaló van, attól függetlenül, hogy a kártya Radeon 8500-as vagy az enyhén vissza fogott 8500LE példányról van szó. Ez után még további 3db 8500-as Radeont raktam a gépbe, és mindegyikhez 1 Vertex árnyaló volt feltűntetve. GPU-Z-ből is 3 verziót próbáltam, de mindegyiknél ugyanaz volt…

Aki tudja a tényleges igazságot, ne tartsa magába, nagyon kíváncsi vagyok, hogy most ilyenkor mi van!

Nvidia Geforce3 TI500:

Az Nvidia Geforce3-as családja volt az első, ami támogatta a Directx8.0-t. Nem, ez nem elírás, míg az ATI 8500-as a Directx8.1-et támogatta, addig az Nvidia megoldása csak a 8.0-t, de ez a felhasználás szempontjából nem jelentett túl nagy különbséget. Valójában a 8.1-es Directx grafikus API könnyebben volt programozható, megjelenítésben nem volt semmi különbség a 8.1, és a 8.0 között.

A Geforce3-as család legerősebb tagja a Ti500-as volt, ami 2001 októberében jelent meg, cirka 2 hónappal később, mint az ATI Radeon 8500-asa, és az Nvidia ezt a kártyáját is küldte az ATI Radeon 8500-as ellen. Az összes Geforce3 az NV20-as GPU-t kapta, amely mint az R200, szintén 150nanométeres csíkszélességgel készült. 4 Pixel Shadert és itt ténylegesen 1 Vertex árnyaló volt jelen a GPU-ban, továbbá itt is 8 textúrázó egységgel gazdálkodhatott a GPU. Ezek a kártyák is 64 vagy 128MB-nyi DDR memóriát kaptak, ami 128bites memóriabuszon kommunikált a GPU-val. A Kártya GPU-jának a Geforce3 TI500-as esetében 240MHz-re lett beállítva, míg a memória kerek 500MHz-re (natív 250MHz) lettek hitelesítve.

A tesztben szereplő Geforce3 TI500-as példány 64MB-nyi memóriát kapott, és a Creative gyártó készítette. Ennél a kártyánál már a memóriák is kaptak hűtőbordát, ami amúgy jellemző volt a Geforce3-as szériában. A kártya csatlakozója szintén a 4X-es AGP szabványt támogatja.

Nvidia Geforce3 TI500

Itt is az volt az első, hogy megnéztem a kártya paramétereit a GPU-Z-ben:

Geforce 3 TI500 GPU-Z

Ami feltűnt, hogy SD memóriának érzékelte a program a kártya memóriáját. Ez hibás felismerés, a kártya ténylegesen DDR memóriával van szerelve. Továbbá, hogy a gyártóhoz MSI-t detektált a program. Valószínűleg a kártya korábban kapott egy BIOS frissítést, és az MSI Geforce3 TI500-as kártya BIOS-át kapta meg. Ez teljesítménybeli különbséget nem eredményez, igaziból számunkra ennek nincs jelentősége.

HA átfutjuk a két gyártó kártyájának paramétereit, látható, hogy az ATI Radeon kissé előnyben van az elméletileg 2 Vertex árnyalója miatt, illetve az órajelei is némileg magasabbak, de majd meglátjuk, hogy a valóságban hogy szerepelnek a kártyák!

Lássuk a tesztkonfigot:

Abit IC7-MAX3 alaplap

Intel Pentium4 3,4GHz@3915MHz

2X1GB Geil Ultra 400MHz@460MHz memória

ATI Radeon 8500 és Nvidia Geforce3 TI500 VGA kártya

Samsung 160GB SATA HDD

Windows XP SP3 oprendszer

Az ATI Radeon 8500-as kártya esetében a 6.11-es Catalyst-ot használtam, míg a Geforce3 TI500-as kártyánál a 93.71-es Forceware-t, ezek voltak az utolsó hivatalos driverek amik, még támogatták ezeket, a kártyákat. Végülis a kártyák megjelenése után cirka 5 évvel későbbi driverek ezek, tehát volt bőven idő, hogy minden csepp tartalék ki legyen csikarva a kártyákból

Természetesen ezúttal is szintetikus tesztekkel kezdtem a kártyákat kimérni, és már indult is a 3Dmark2001SE:

Radeon 8500 3Dmark2001

Geforce 3 TI500 3Dmark2001

Meglepődve láttam, hogy mindegyik kártya 10ezer pont fölött kapott a 3Dmark2001-ben. Ez szerintem igen jó eredmény. A 8500-as cirka 7-8%-al gyorsabbnak tűnt ebben a tesztprogramban.

Lássuk a már inkább Directx9-re alapozó 3Dmark2003-at:

Radeon 8500 3Dmark2003

Geforce 3 TI500 3Dmark2003

Természetesen itt voltak tesztek, amik le sem futottak a kártyákon, mert nem tudták a Directx9-es effekteket megjeleníteni. A pontszám ezért is ilyen kevés, mint amennyit kaptak!

Itt viszont, igaz ,csak egy nagyon minimális különbséggel, de az Nvidia Geforce3-asa tűnt gyorsabbnak.

Ez után arra voltam kíváncsi, hogy a kártyák mennyire bírják a túlhajtást, és úgy hogy viszonyulnak egymáshoz!

A Radeon 8500-as GPU-ját kerek 300MHz-ig bírtam emelni, míg a memóriák órajelét már csak alig tudtam feljebb rakni, 570MHz-ig mentek (natív 285MHz)

Ez a túlhajtás a GPU-nál 25MHz-et míg a memóriáknál csak elhanyagolható 10MHz-et jelent pluszban.

A Geforce3 TI500-as kártya 240MHz-es GPU-ját 265MHz-re tudtam emelni, ami szintén 25MHz, viszont a memóriák egészen 570MHz-ig bírták, ami pontosan ugyanakkora órajelet jelent, mint a 8500-as Radeon esetében.

Csak viszont ne felejtsük el, hogy ezen a kártyán a memóriák hivatalosan csak 500MHz-re lettek hitelesítve… Bár ha úgy vesszük, akkor a Radeon 8500-asán is, mert a gyári órajele a memóriáknak annál is 500MHz, csak a teszt kedvéért kapásból 550Mhz-re lett emelve.

Nahh szóval lássuk a 3Dmark2001-et így:

Radeon 8500 3Dmark2001 300/570-en

Geforce 3 TI500 3Dmark2001  265/570-en

Ezúttal is a 8500-as Radeon nyert, ám az a kicsi különbség még kisebbre faragódott le.

És akkor most lássuk a játékokat!

Első körben a Far Cry-al játszottam, 1024X768-as felbontásban, és közepes részletesség mellett:

FarCry

Far Cry

Látható, hogy a két kártya szinte fej-fej mellett teljesített, talán egy hajszállal a Geforce3 volt az erősebb, de ez a minimális különbség akár mérési hibának is betudható.

Ezután a Need For Speed Carbon-al teszteltem, most is 1024X768-as felbontásban, és közepes részletességgel:

NFSC

NFS Carbon

NA itt viszont teljesen más a helyzet, mint korábban! A Radeon 8500-as közel dupla akkora teljesítményre volt képes ebben a játékban, mint az Nvidia társa. Talán itt jött ki a dupla Vertex árnyaló előnye? És akkor tényleg ott van a 2 Vertex árnyaló a 8500-asban, csak a programok nem megfelelően ismerték fel?

A tesztet a Flatout 2 nevű roncsderbi-s játékkal folytattam, ami ezúttal is 1024X768-ban, és közepes részletesség mellett futott:

flatout2

Flatout 2

A különbség a két kártya között ezúttal nem lett olyan hatalmas, ám az Ati Radeon 8500-ason érezhetőbben jobban ment a játék, bár még sokszor a 8500-ason is eléggé döcögős volt a játékmenet, azaz ez a játék már kifogott ezeken, a kártyákon, talán még alacsony részletesség mellett jól futott volna…

A tesztelést a legendás Call Of Duty 2-vel folytattam! A felbontás most is 1024X768-ra lett állítva, a kép renderelés Directx7-es módra lett kapcsolva, a részletesség pedig extrára:

CoD2

COD2

A játék még ilyen magas részletesség mellett is gyönyörűen futott mindegyik kártyán, ám ezúttal is hatalmas szakadék lett a két kártya között, és szintén a Radeon javára.

Utolsó játék, amivel teszteltem, az a Counter Strike Source, illetve a beépített benchmarkal teszteltem! A felbontás a szokásos 1024X768-ra lett állítva, míg a részletesség High-ra:

CS source

CS source

Sajnos csak az ATI kártya eredményeit tudom megmutatni, mert az Nvidia kártyával néhány textúra hibásan jelent meg, vagy fehérek voltak bizonyos objektumok, vagy szimplán eltorzult formában jelentek meg, s igaz lefutott a beépített benchmark, és még eredményt is adott, mégsem vettem be a tesztbe.

Természetesen a játék rohant a jó öreg Radeonon.

Végezetül elmondható, hogy a két kártya teljesítménye tényleg elég közel áll egymáshoz, ám az 5 tesztelt játékból 2-nél is óriási különbség volt az ATI javára, ami valószínűleg mégis csak annak tudható be, hogy 2 Vertex árnyalója van a 8500-asnak, míg a Geforce3-nak csak 1 szem. Természetesen ennek ellenére a Geforce 3 TI500-as kártya is bitang erős a maga kategóriájában. De én mégis inkább a Radeon 8500-ast választanám régi retro játékos gépbe, arról nem is beszélve, hogy míg a 8500-as Radeonok még elég gyakran előfordulnak a használt piacon, addig a Geforce3 TI500-as kártyák nagyon-nagyon ritkák.

About bacsis