Dell XPS M1730: Gamer laptop Hard fokozaton

Dell XPS M1730: Gamer laptop Hard fokozaton

Már egy ideje a birtokomban van Fücsök007-nek köszönhetően egy Dell XPS M1730-as igazi Gamer laptop, amiről a múltkor egy rövidke videós bemutatót is készítettem nektek!

Akkor megértem, hogy hamarosan részletesebben is be fogom mutatni nektek, hogy a gép mire is képes!

 

Magát a gépet a gyártó még 2007 októberében dobta piacra, s az abszolút csúcs kategóriába szánta a laptopot, amit úgy oldott meg, hogy az akkori elérhető legerősebb hardverekből válogatta össze az alkatrészeket!

 

Ha a gépre ránézünk, már első látásra látszik, hogy tényleg minőségi géppel van dolgunk. Persze a komoly minőséget mindig is meg kellett fizetni, így természetesen ennél a gépnél is, hiszen a laptop újkori ára több mint fél millió FT volt, ami felszereltségtől függően akár 700ezer Ft fölé is kúszhatott.

Dell XPS M1730

 

A laptop háza alumínium és magnézium ötvözetéből készült, és csillogó felületet kapott. A fedlap, ha a gép bekapcsolva van, akkor több színben is világíthat, ami jelen esetben piros színnel van megoldva, és a DELL logó is világít.

 

Ha a gépet kinyitjuk, akkor látható, hogy a billentyűzet is kapott háttérvilágítást, továbbá a Touchpad és a hangszórókba is lett elrejtve fényforrás, ráadásul ezeknek a színét a BIOS-ból változtathatjuk, összesen 16 különböző szín áll rendelkezésünkre.

A Billentyűzet, Touchpad, és a hangszórók

Fontos megjegyezni még a laptop egyik különlegességét, ami a billentyűzet fölött található. Ami nem más, mint a Logitech G15-ös billentyűzetéről átköltöztetett LCD kijelző, ami arra jó, hogy különböző információkat írassunk ki, mint például hőmérséklet, terheltségi szint, de vannak játékok is, amik támogatják, így akár pl. az adott játékban a lőszer mennyiséget vagy az életerőnket is ki tudja jelezni.

CAM01104

 

CAM01111

 

CAM01109

 

A laptop bal oldalán található az optikai meghajtó, kártyaolvasó, Firewire port, egy USB, és a DVI és Svideó csatlakozó is.

CAM01172

 

A jobb oldalon csak a Wifi és a Bluetooth ki/bekapcsoló gombját találjuk, továbbá még 2 USB portot.

CAM01173

 

A hátulján a töltő csatlakozóját láthatjuk, még egy USB portot, a LAN csatlakozót, és a hatalmas nagy szellőzőnyílásokat.

CAM01174

 

A gép alján látható hogy itt szívják be a ventillátorok a friss levegőt, épp ezért nem ajánlatos, főleg hosszútávon pl. ágyra rakni a gépet, és úgy használni, mert könnyen túlmelegedhet. Illetve látható a 85W/h-s akkumlátor, ami elég „bika” de kell is, egy ilyen erőműnél. Amúgy egy jó állapotú akkumlátor kb. 1-1.5 órát tudja elvinni a gépet, természetesen nem játék mellett.

 

CAM01175

Mint fentebb írtam, amikor a gép készült, az akkori abszolút csúcs hardverek kerültek a gépbe beépítésre, ami a következő:

 

17,3 colos 1920X1200-as felbontású IPS kijelző

Intel Core 2 Extreme X7900 CPU 2,8GHz

Geforce 9800M GT SLI VGA kártyák

250GB SATA HDD

8GB DDR2 667MHz memória

A HDD természetesen bővíthető, akár SSD-re is, sőt igény esetén akár egyszerre 2 háttértárat is elhelyezhetünk a gépbe.

Jelen CPU, mivel Extreme, ezért a szorzója szabadon állítható akár fölfelé is, így a gyári 2,8GHz igény esetén feljebb pakolható, persze csak ésszel, mert a hűtés végül is elég jól lett megtervezve, azért vannak korlátai.

VGA-ból a 2db 9800M GT SLI-be van kötve, s ezekről, a kártyákról annyit kell tudni, hogy a G92M GPU-ra épülnek, ám az asztali 9800GT-kkel szemben 112 Shader processzorból csak 96 aktív. A GPU órajele pedig 500MHz. Természetesen a 256bit-es memóriabusz áll rendelkezésünkre, ami végén 512MB-nyi GDDR3 VRam érhető el. Ezek órajele effektív 1600MHz. Ha a kártyák teljesítményét asztali VGA-hoz szeretnék hasonlítani, akkor valahol a Geforce 9600GT és 9800GT között van, illetve az AMD oldalról pedig a HD3870-es Radeon szintje körül. De természetesen az SLI ezt a teljesítményszintet optimális helyzetben duplájára emeli, így akár egy Radeon HD4850 vagy Geforce 9800GTX szintje csíphető meg.

Memóriából a maximális mennyiség áll rendelkezésre, amit csak támogat a gép, ami még akár évekkel később is elég lehet.

 

És akkor lássuk, hogy mire képes a gép!

Első körben a CPU teljesítményét szeretném demonstrálni, méghozzá úgy, hogy a CPU órajelét egy kicsit feljebb piszkáltam, egészen pontosan 3GHZ-re!

3000MHz

Még akár 3,2GHz-en is lehetne használni a CPU-t, de oda már egy leheletnyit emelni kell a CPU feszültségén, és könnyedén 90 fok körül mozog a CPU hőmérséklete, így inkább megelégedtem a kerek 3GHZ-el.

Lássuk:

 

A Winrar eredménye látható, hogy elég soványka, ami annak tudható be, hogy a memóriák csak 667MHz-en járnak, illetve a CPU FSB-je 200MHz (a külső 800MHz) ami eléggé vissza fogja a teljesítményt. A Super PI és Linx eredményei már kellemesebbnek mondhatóak.

Amire felhívnám a figyelmet, az Aida64 CPU infós ablaka, ami hibásan detektálja a CPU értékeit. Jól látható, hogy a szorzó 15X-ös, ami mellé az alap 200MHz-es FSB társul, ám valamiért magasabb FSB-t detektál, és közel 3200MHz-et. Ez az érték nem valós!

 

Futtattam természetesen egy 3Dmark2006-ot is, íme:

3Dmark06

Most pedig következzenek a játékok!

Első játékom a Crysis volt, amit 1920X1200-as felbontásban, High részletesség mellett futtattam, élsimítás nélkül, lássuk hogy boldogult a gép:

Crysis 2013-11-17 09-39-13-50

Crysis grafikon

 

 

A játék végül is teljesen jól futott a gépen, pedig ilyen magas felbontás mellett High részletességhez kell erő rendesen

 

Ha már van egy jóféle LCD kijelző a gépen, akkor használjuk!

Lássuk, hogy játék alatt a CPU és a VGA kártyák mennyire voltak leterhelve:

CAM01181

Látható, hogy a játék alatt inkább a VGA kártyák voltak jobban leterhelve, azaz GPU limites a laptopon a játék

 

A következő játékom a 2008. Októberi Far Cry 2, amit DX9-ben futtattam, 1920X1200-as felbontás mellett, s az összes grafikai effekt maximálisra volt állítva, íme:

 

farcry2 2013-11-16 19-51-07-07

 

Far Cry 2 grafikon

 

Ezúttal is jól futott a játék, bár helyenként 20FPS környékére esett az FPS, ami már valakiknek zavaró lehet. Ebben az esetben, ha a részétességet visszább vennénk High-ra, már megszűnnének az ilyen kisebb visszalassulások!

 

Lássuk a rendszer terheltségét:

CAM01185

 

Látható, hogy a játék erősen CPU limites, hiszen míg a központi egység szinte maximális leterheltséggel dolgozik, addig a VGA kártyákban még lenne egy kevés kis plusz.

Folytattam a tesztelést a 2008 Decemberében megjelent GTA IV-el, ezúttal is 1920X1200-as felbontásban, és közepes részletességgel (egyedül az árnyékok voltak alacsonyra állítva)

GTAIV 2013-11-16 19-46-30-01

GTA IV grafikon

 

 

Nem hiába mondják, hogy a játéknak már erősen ajánlott a 4 magos CPU. Összességében teljesen jól futott a játék, ám ha hírtelen irányt változtattam a játékban, vagy össze ütköztem egy másik autóval, egy-egy apróbb pillanatra rendesen megakadt a játék. Ám ezeket a pici rángatózásokkal szerintem teljesen meg lehet békélni, szinte alig észrevehető és nem zavaró, Részemről teljesen játszható volt a játék!

 

Lássuk a terheltséget:

CAM01187

A játék nem igazán támogatja a több VGA-s rendszereket, viszont a CPU nyers erejét nagyon „szereti” így nem véletlen az, hogy erősen CPU limites a játék

 

2010. márciusi játék a Battlefield: Bad Company2, ami 1920X1200-ban, közepes részletesség mellett futott:

BFBC2Game 2013-11-16 20-09-22-39

Bad Company 2 grafikon

 

A játék végig tökéletesen futott, egyszer sem esett 30FPS alá a sebesség.

 

Lássuk a terheltséget:

CAM01188

 

 

Érdekesen alakult a dolog, furcsa, hogy sem a VGA kártyák, sem pedig a CPU nem volt meghajtva jobban. Tehát akár még gyorsabban is futhatott volna a játék. Mindenesetre jól látszik, hogy inkább a CPU volt jobban leterhelve

 

 

Nem maradhatott ki a 2010. Augusztusi nagy kedvencem, a Mafia II sem a tesztből, ami ezúttal is 1920X1200-as felbontással, közepes részletesség mellett futott (A Physix is közepesre volt állítva)

mafia2 2013-11-16 19-42-35-31

Mafia 2 grafikon

 

Itt is nagyjából azt lehetett tapasztalni, mint a GTA IV esetében, ha hírtelen a „semmiből” kerültek elő autók/járókelők, vagy tömeg karambol, akkor bizony érezhetően belassult a játék, de az esetek többségében nem volt ilyen probléma, végig 30FPS körül ment a játék

 

A terheltségi szintet most is megmutatom:

 

CAM01190

 

Itt sem tekert teljesen a CPU, de ennél a játéknál még jobban kirajzolódott, hogy a CPU a szűk keresztmeteszet, lényegében a játék 1 VGA kártyával is naggyából ugyanígy tudott volna futni.

 

2010 novemberi a Need For Speed: Hot Pursuit nevű játék, ami szerintem, újra hozta a régi „NFS élményt” éppen ezért szeretem, és teszteltem vele! A játék 1920X1200-as felbontásban futott, a grafikai effekteket nagyon kombinálni nem lehet, csak annyit, hogy az árnyék részletesség közepesre volt állítva, míg a magas felbontású textúrák engedélyezve voltak:

 

NFS11 2013-11-16 19-57-13-02

NFS Hot Pursuit grafikon

Azt hiszem itt sem lehet okunk panaszkodni, a játék nagyon jól futott.

 

Lássuk a terheltséget:

CAM01191

 

Itt is erősen látszik a CPU limit, hiszen míg a processzor közel teljesen le volt terhelve, addig a VGA kártyák alig fél gőzzel mentek, azaz itt is naggyából ugyanúgy futott volna a játék, ha scak 1 VGA kártya lett volna aktív.

 

 

A nagy sikerű Far Cry 3 sem maradt ki, ami már 2012 Novemberében jelent meg! A felbontás most is 1920X1200 volt, és közepes részletesség mellett teszteltem:

farcry3 2013-11-16 20-01-22-23

Far Cry 3 grafikon

 

Vagy jó 5 percet bóklásztam, és figyeltem arra is, hogy a mérés alatt legyen némi akció is, így lövöldöztem is, de a játék így sem esett be 25FPS alá, tehát elbírt a játékkal a gép. Elképzelhető, hogy lennének olyan esetek, ahol valamivel még jobban visszább eshet a játék sebessége, de az akkor sem lenne nagyon jellemző, tehát teljesen rendben futott a játék!

 

 

Nézzük meg, mennyire terhelte le a részegységeket a játék:

 

CAM01193

 

Végre ismét egy oylan játék, ahol a VGA kártyák ” ki tudták futni magukat”, hiszen mind a 2 GPU közel teljes terhelésen ment, míg a CPU-ban azért maradt még egy kevés tartalék

 

Utolsó játékom pedig a még nagyon friss, 2013. novemberi Battlefield 4 lett, ami természetesen 1920X1200-as felbontásban, de csak alacsony részletesség mellett futott:

bf4 2013-11-17 13-14-52-97

Battlefield 4 grafikon

 

Itt azért már érezni, hogy a gép ereje kezd a mostani nagynevű játékokhoz kevés lenni, mert nagyon a határon futott végig a játék, ráadásul a részletességet már ennél jobban nem lehetne lejjebb venni, néhány plusz FPS-ért cserébe.

 

Összegzésként én elmondanám, hogy a Dell ezen gépe tényleg nagyon jóra sikerült, bár azért az árért ez el is várható. Igyekeztem nagy gépigényű játékokkal tesztelni, de még így sem hozott szégyent a gép. Én azt mondanám, hogy olyan 2009-ig bezárólag a játékok nagyon nagy része elmegy magas részletességgel, 2009-2011-es játékok is még elmennek a natív felbontás mellett közepes részletességgel, de ha 2012-es játékokkal vagy újabbakkal akarunk játszani, már könnyen meglehet, hogy csak alacsony részletességgel fog futni a játék, hogy megmaradjon a kívánt sebesség.

Amin nagyon meglepődtem, hogy a gép VGA rendszere elég rendesen felül lett méretezve, hiszen még ilyen magas felbontás mellett is inkább a CPU fogta vissza a játékok sebességét, így a VGA kártyákat túl húzni szinte teljesen értelmetlen, pedig lenne bennük tartalék.

HA valaki nagyon fanatikus, akkor még erősebb CPU-val, a Core 2 Extreme X9000-el, még nyerhet egy jó pár százaléknyi pluszt, de már nem fogja megváltani a világot. Ám ennek ellenérre én azt mondom, hogy a gép teljesítménye még 2013-ban is elegendő, akár játékra is. LANparty-kra járni is ideális, tehát én ezt a gépet csak ajánlani tudom

About bacsis