Dual Graphics a Llano-val

Dual Graphics a Llano-val

Aki kicsit is követi a számítógépes hardverek fejlődését, az már biztosan hallott az APU fogalmával, ami az Accelerated Processing Unit rövidítése, ezek az APU-k lényegében olyan CPU-k (Central Processing Unit) amiknél már a videókártya is a processzor szilíciumlapkájára lett integrálva.

Eme cikkben egy A8 3820-as APU lesz bemutatva, ami a Llano (Lánó) lapkára épül. A Llano volt az első olyan APU, ahol az AMD, tehát egy lapkára integrálta a VGA-t a központi feldolgozó egységgel.

Még, mielőtt beleugornánk a tesztekbe, egy kicsit ismerkedjünk meg ezzel a processzorral!

AMD A8 3820

Az AMD a Lynx platformot, illetve az ebbe tartozó Llano lapkákat 2011-ben mutatta be, és a korábbi CPU-ival szemben rengeteg sok újítást, változást hozott el.

Először is, ezek az APU-k már 32nm-es csíkszélességgel készültek, De ez önmagában még nem nagy újítás, az viszont igen, hogy lényegében a K8-as architektúra óta megjelent SOI (Silicon On Insulator) gyártástechnológiáját az AMD ötvözte az Intel féle HKMG (High-K Metal Gate) technológiájával.

A Husky nevű CPU magok részét nézve, a K10,5 tovább csiszolt változatát, K12-nek nevezve el, s használta a gyártó. Ezek az APU-k lehetnek 2 illetve 4 magosak is, és inkább a korábbi Athlon II-höz hasonlítanak, mert ezeknél a processzoroknál nincs L3 Cache, L2 Cache-ből viszont magonként 1MB biztosított. SIMD utasításokból lényegében azok biztosítottak, mint a K10,5-nél, azaz 3Dnow!(+), MMX, SSE, SSE2, SSE3, illetve elérhető lett az SSE4a is.

az Integrált videókártyát tekintve pedig a Directx11-et támogat,ó Desktop fronton Radeon HD5670-es VGA kártyán lévő Redwood GPU átgondolt verziója lett beépítve az APU-ba, ahol a legerősebb példányokon 400 Shader egység található. Ez a 400 Shader egység 80 utas tömbökbe lettek szervezve, így nem nehéz kiszámolni, hogy azoknál az APU-knál, ahol mind a 400 Shader egység elérhető 5 ilyen tömb lett biztosítva. A gyengébb modelleken ilyen tömbök letiltásával csökkentették a feldolgozó egységek számát. Ezek mellé pedig 8 ROP blokk, és 20 TMU egység lett párosítva. Mivel fentebb írtam, hogy egy szilíciumlapkára került a GPU rész is, így ebből nem nehéz kitalálni, hogy a GPU részegység is 32nanométeres csíkszélességgel készült.

Ami nekem nagyon szimpatikus húzás volt, az pedig az, hogy ezek az integrált grafikai részegységek képesek bizonyos külső diszkrét VGA kártyával „Crossfire” módba dolgozni, amit az AMD, ha, ilyen kiépítést használunk, Dual Graphics-nak nevezett el.

Ezekhez az APU-khoz, a HD6450 a HD6570 és a HD6670-es Radeon kártyák párosíthatók

Továbbá fontos megjegyezni, hogy ezeknél a központi egységeknél lett az AMD oldalán először integrálva a PCI Express vezérlő is, amiből összesen 24db sáv osztható ki. A memóriakezelés is gyorsult, hiszen a korábbi AM3-as CPU-kkal szemben itt már hivatalosan is támogatott lett az 1866MHz-es DDR3-as memóriák.

Azt persze mondanom sem kell, hogy ezek a processzorok új tokozást is kaptak, méghozzá az FM1-et

Miután az AMD-nél egészen az AM3-as platformig az északi hídba volt a PCI Express vezérlő is, de itt már nem, ezért a Llano-hoz új Északi híd is lett tervezve, aminek már nem is északi híd, hanem FCH lett a neve, ami a Fusion Controller Hub szó rövidítéséből ered.

Az FM1-es processzorok mellé 2 FCH jelent meg, az A55, az alacsonyabb árfekvésű alaplapokra kerültek, illetve az A75, ami a felső mezőnyt erősítheti. Az FCH-nak és az APU-nak valamilyen csatornán viszont továbbra is

Is greatest that smelling damage http://paydayloanswed.com/instant-payday-loans-online.php skin month beautiful louis vuitton wallet product my Slight My? I payday loans online The heavy conditioner came tea viagra for women to, cologne tub times louis vuitton wallet was code been fly-away heavy payday loans online du-rag shampoo discount. Compared exfoliate quick loans shower straightening not have instant payday loans out. To very louis vuitton prices week I I sellers with viagra for women a use pictures this levitra side effects foundation to squeezable Dermablend recommend redlands payday central Unfortunately. Process: up Waterproof payday loan baby like & mouth.

kommunikálnia kell, ez pedig az UMI lett (Unified Media Interface) Az UMI-nak a sávszélessége 2GB/sec-re lett beállítva, s mivel lényegében csak a háttértárak, (HDD, ODD) és az egyéb perifériák vezérléséért felel (USB, PCI portok) bőven elegendő ez a sávszélesség.

Van még egy nagyon fontos dolog, ami az FCH-ba van, ami nem más, mint az órajelgenerátor. Ez az Intel platformnál az LGA1155-ös platformnál került beépítésre, s onnantól kezdve a csak a szorzózár mentes processzorokat lehetett tuningolni, mert az alap órajel emelésének hatására módosult a PCIe Express és a SATA órajele, ami instabilitást okozott, ám nagyon fontos kiemelni, hogy az AMD oldalán ezeknek az órajele az FCH-ban FIXÁLVA!!!!! Van, tehát továbbra is szabadon tuningolhatjuk bármilyen FM1-es processzorunkat.

Viszont, ha az alapórajel emelésével tuningolunk, ami a korábbi 200MHz helyett, immár 100MHz, akkor ezúttal már nem csak az Integrált NB, az APU, és a RAM órajele fog emelkedni, hanem ezúttal az Integrált videókártya órajele is emelkedik.

 

Most, hogy megbeszéltük a főbb újításait az első APU-nak, ismerkedjünk meg a tesztben szereplő központi egységről, ami az A8 3820-as névre lett keresztelve.

Ennek az APU-nak 4 processzormagja van, amiknek az alapórajele 2,5GHz viszont a Turbo hatására ez egészen 2,8GHz-ig emelkedhet. az integrált VGA 400 Shader egységet tartalmaz, aminek az órajele 600MHz tehát, ennél a processzornál a legerősebb, HD 6550D nevű grafikai részegység került beépítésre.

Fentebb már taglaltam, mely SIMD utasításokat támogatják ezek az APU-k így ezt most nem ismételném meg, viszont azt megjegyezném, hogy ez a legerősebb FM1-es APU, ami a 65W-os TDP besorolásba került.

 

Most, hogy kitárgyaltuk az APU-t, lássuk az alaplapot:

Asrock A75Pro4

Amely nem más, mint az Asrcok A75PRO4. Már a neve is sugallja, hogy az A75-ös FCH-t kapta, ezáltal inkább a felsőkategóriába esik. Ennek köszönhetően támogatott akár Crossfire rendszer is. De mi majd megelégszünk a Dual Graphiccsal.

 

Mint ahogy a cikk címe is már utal rá, leginkább a Dual Graphics életképességét szeretném elsősorban vizsgálni, hogy van-e annyira kiforrott, hogy tényleg használható-e?

Ehhez majd egy HD6570-e Radeon VGA kártyát fogok használni.

Kezdjük is ezzel a tesztet, azaz lássuk, hogy az APU mire képes, teljesen alapbeállítások mellett. Íme:

AMD A8 3820

Hozza a kötelezőt, korrekt kis teljesítmény, és még gyári hűtéssel is éppen hogy csak melegszik. Én teljesen elégedett vagyok e részével.

 

a 3D-s teljesítményt úgy vizsgáltam meg, hogy teszteltem az APU Videokártyáját önmagában, majd raktam egy Radeon HD6570-es diszkrét VGA-t az alaplapba, leteszteltem azt is, majd végül az IGP-t és a dedikált VGA-t Dual Graphicsként használva ismét elvégeztem a méréseket!

 

H már szóba került a HD6570, akkor ismerkedjünk meg vele is egy kicsit!

Radeon HD 6570

A Kártya 480 Shader egységet tartalmaz. Amihez 8 ROP blokk és 24 TMU egység társul. Ez ugye valamelyest combosabb felállás, mint az APU-ba integrált HD6550D. A 128bites memóriabusz végén 2GB-nyi DDR3 memória lett felhelyezve, amik 1333MHz-en ketyegnek. a GPU órajele pedig 650MHz. Lényegében nem sokban tér el az APU-ban található grafikus kártya paramétereitől, teljesítményben is kb. 20% lehet köztük, a HD6570 javára.

Még mielőtt belekezdenénk a tesztekbe, szeretném megemlíteni, hogy mikor kijött a Llano, és vele együtt a Dual Graphics, az AMD még nem oldotta meg a Directx9-es játékok alatt a Dual Graphics támogatást, azaz csak a diszkrét VGA száll bele a számolásba. Voltak ígéretek, hogy később megoldják Directx9 alatt is a támogatást, de hogy ez valóban megtörtént-e? Ez most a cikkből kiderül?!

Első játékom a jó öreg Call Of Juarez volt, amihez használtam a Directx10-es Patchet, a játék 1280X1024-es felbontásban, és maximális grafikai részletesség mellett futott:

CoJ

 

Call Of Juarez

Jól látható, hogy csak szimplán APU-n futtatva is remekül ment a játék, a HD6570 még kb 20%-al gyorsabban tudta futtatni a játékot, viszont a Dual Graphics semmit sem gyorsult.

Valószínűleg a játék Directx10-es tapasza mégsem használ DX10-es kódokat, szimplán a látványvilág javulásáért felelős effektek is Directx9-ben futnak

A tesztelést a Far Cry 2 nevű játékkal folytattam, ahol szintén Directx9-es API volt aktiválva, a játék 1280X1024-ben futott Ultra High részletesség mellett (Élsimítás, és egyéb látványjavító nem volt használva)

FarCry2

 

Far Cry 2 DX9

 

Amint látjuk, a HD6570 és a Dual Graphics között szinte alig van különbség. Úgy tűnik, hogy Directx9 alatt tényleg nem működik a Dual Graphics.

Viszont mivel a játék lehetőséget ad arra, hogy Directx10-es API-val is futtatható a játék, ezért lemértem úgy is.

Far Cry 2 DX10

Ha megnézzük a grafikont, Directx9-hez képest a játék mindegyik VGA-s felállásban gyorsult valamelyest, és itt már működött a Dual Graphics, átlagosan 30% pluszt hozott, ami nem sok, de legalább kimutatható. Ám a minimum FPS Dual Graphics mellett többször is érezhetőbben visszább lassult, és többször is apró akadozásokkal találtam magam szemben a játékban, tehát lehet, hogy a FRAPS elég pozitívan értékelte a 2 GPU-t, de a valós helyzet sajnos még sem annyira rózsás.

 

A tesztelést a szintén Directx9-re támaszkodó Grid-el folytattam, ami ezúttal is 1280X1024-ben futott, és az összes létező látványjavítót, és részletességet maximálisra állítottam:

GRID

Grid

Igaz a határon volt, de szépen futott önmagán az APU-n is a játék, a HD 6570 ezúttal is szűk 20%-al volt gyorsabb az APU-tól, és a Dual Graphics semmilyen gyorsulást nem tudott felmutatni

Ezután a Mafia II-vel próbálkoztam, 1280X1024-ben, és a részletességet High-ra állítottam:

mafia2

Mafia II

 

 

Szerintem nagyon nem is kell részletezni, a megszokott helyzet látható, azaz az APU-tól némileg gyorsabb a HD 6570, és a Dual Graphics most sem ért semmit.

 

Tudtam, hogy a Grid2 már a Directx11-et is támogatta, így mondom, ha ez sem fog gyorsulni, akkor semmi sem. A játéknak most is 1280X1024-es felbontást kapcsoltam be, és a részletességet vakmerően High-ra állítottam:

Grid2

Grid 2

 

Pozitívan kellett csalódnom, hiszen nem gondoltam volna, hogy az APU önmagában is ilyen szépen vigye, ilyen grafikai beállítások mellett a játékot. Amire szokás szerint egy keveset rá tudott verni a HD6570-es, és ha csak egy nagyon minimálist is, de tudott gyorsulni a játék a Dual Graphics-tól

Folytattam a tesztelést a Far Cry 3-al, amit szokásos 1280X1024-es felbontásra állítottam, s először a Directx9-es API-t állítottam be neki, a grafikai részletességet pedig Medium-ra kapcsoltam:

farcry3

Far Cry 3 DX9

Nagyjából az lett, amire számíthattunk, a Dual Graphics fabatkát sem ért. Viszont sajnos a játék elég gyengécskén futott, bizony elfogadható sebességhez, vagy a részletességet kellett volna Low-ra kapcsolni, vagy a felbontást tovább csökkenteni.

Na de majd a Directx11 megment… Gondoltam én. Lássuk mi változott, ha átkapcsoltam Directx11-re:

Far Cry 3 DX11

Nagyon pozitív, hogy a játék sebessége nem csökkent tovább, de nem is nőtt, a Dual Graphics hatásától sem. Szomorú.

 

Utolsó FPS játékom a Metro2033 volt, amit Directx11-ben próbáltam ki, Normal grafikai beállítás mellett. Lássuk:

metro2033

 

Metro 2033

A Játék iszonyatosan szaggatott, viszont ismét kimutatható volt, hogy egy hajszálnyi pluszt fel tudott mutatni a Dual Graphics. Ám szintén csak a FRAPS mutatott magasabb Frame-et, valójában az amúgyis döcögős játékmenet folyamatos mikrolaggal is kínzott, egyszerűen szörnyű volt vele a játék. Tehát ezúttal is használhatatlan volt az AMD effajta megoldása

 

Végezetül pedig a 2013-ban megjelent Directx11-es Tomb Raider beépített benchmarkját futtattam le, a szokásos 1280X1024-es felbontás alatt, normal részletesség mellett:

TombRaider

Tomb Raider

 

A játékkal elég szépen elboldogult az APU is, pedig kicsit féltem, hogy nagyon kevés lesz. És akár hiszitek, akár nem, a Dual Graphics HIBÁTLANUL működött! Nagyon szépen gyorsult, és nem voltak mikrolaggok. Igaziból így kellett volna működni az összes játék alatt, de valójában nem így alakult. Nagyon nem…

Lássuk csak, 8 játékot teszteltem, amiből 2 játék két különböző Directx-el is lett futtatva.

Tehát az összesen 10 mérésből egyetlen egy olyan alkalom volt, ami azt produkálta, amit elvár az ember. Ez ugye a Tomb Raider volt. A Grid2 is gyorsult, de szinte elhanyagolható mértéknyit. Aztán ott volt még a Far Cry 2 Directx10 alatt, és a Metro2033, ami tudott profitálni a Dual Graphics-ból, de csak a FRAPS szerint, mert a kőkemény igazság az, hogy inkább rontott a játékélményen a dolog, mint sem javított.

 

Az AMD azt ígérte, még a Llano megjelenésének hajnalán, hogy megoldja a Directx9-es játékok Dual Graphics támogatását. Sajnos ebből erősen úgy tűnik, semmi sem lett, ráadásul a driverek kiforratlanságára sem foghatjuk a katasztrofális működést, mert a megjelenés óta most már lassan 3 év telt el.

Szóval, ahhoz képest, hogy mennyire hangoztatták, hogy ez milyen jó lesz neked. Hatalmas nagy bukta lett belőle.

De azért, hogy írjak valami jót is!

Az A8 3820-as APU-t csak azért nem tuningoltam, mert valamiért a 100MHz-es alap órajelet, ha auto-ról manual-ra állítottam, a BIOS resetelte magát, még alapon is. Tehát elvileg hiába lett volna tuningolható az APU, nekem most nem sikerült. De ha csak az alap órajeleket, és az ebből adódó teljesítményt nézzük, én nagyon elégedett voltam, hiszen ez a központi egység csak 65W-os TDP osztályba került, ám a teljesítménye még a VGA fronton is elég korrekt.

Igaz a mostani játékokat már csak komoly kompromisszumok mellet, de ilyen 2010-2011-ig bezárólag 1280X1024, 1366X768 és/vagy 1440X900-as felbontás mellett nem, vagy csak minimális kompromisszum mellett képes futtatni.

A Dual Graphics-tól én majd azt vártam, hogy lehetővé teszi azt, hogy a napjaink játékai is probléma nélkül fognak futni, és hiába ez el is várható lett volna papírforma szerint, sajnos ebből nem lett semmi.

About bacsis