Intel HD Graphics 4000 játékos szemmel

Intel HD Graphics 4000 játékos szemmel

A nemrégiben bemutatott HP 2170P típusú subnotebookom szívét egy Ivy Bridge alapú Core i5 3427U típusú processzor adja, amelyben a HD Graphics 4000 nevű grafikai részegység lapul, ami felel a grafikai számításokért.

Korábban már teszteltem a HD Graphics 3000-et, hogy mire képes, természetesen a HD Graphics 4000-et is nagy érdeklődéssel teszteltem, ezeket a méréseimet szeretném nektek megosztani!

 

A fentebb linkelt HD Graphics 3000-es tesztemben megemlítettem, hogy a Intel, még 2008 környékén, az utolsó északi hídba integrált IGP-jével kezdett a grafikus teljesítményre is koncentrálni, s generációról generációra fokozatosan duplázta az IGP-k teljesítményét. Persze ennek eleinte nem volt túl nagy jelentősége, mert ahhoz, hogy értelmes sebességgel futtassanak az IGP-k egy játékot, rengeteget kellett fejlődni. Aztán 2011-ben, mikor megjelentek a Sandy Bridge alapú processzorok, az azokban lévő IGP-k végre eljutottak oda, hogy erős kompromisszumokkal, de végre futtathatóvá váltak a játékok nagy része, de a korábbi pár éves nevek szinte minden esetben játszhatóak voltak.

Szerencsére az Intel a következő generációnál is továbbra is fontosnak tartotta az IGP-k fejlődését, így már előre borítékolható, hogy az Ivy Bridge alapú processzorokba helyett kapott HD Graphics IGP-k erősebbek lettek, mint elődeik.

Többek között ezért is vágtam bele nagy érdeklődéssel a tesztelésbe, mert a HD Graphics 3000-es IGP-nél volt több olyan játék, ami nagyon a játszhatóság határán volt, s bizakodtam benne, hogy végre dedikált VGA kártya nélkül is jó néhány (aránylag) modern játékom játszhatóvá válik!

De még mielőtt belecsapnák a tesztekbe, kicsit ismerkedjünk meg jobban az Ivy Bridge-el, és a az erre épülő HD Graphics-al!

Az Intel az Ivy Bridge kódnevű processzorait 2012-ben mutatta be. Az Ivy Bridge szériáról annyit kell tudni, hogy az előd, Sandy Bridge alapjain nyugszik, viszont a gyártástechnológiát az Intel 22nm-re tudta csökkenteni, amihez a tri-gate tranzisztoros gyártástechnológiát használta a gyártó. Lényegében ez azt jelenti, hogy a felhasznált tranzisztorok 3Dimenziós formát alkotnak, azaz nem (csak) síkban, hanem “térben” helyezkednek el. Ennek köszönhetően sikerült tovább csökkenteni a szivárgási áramot, s ez nagyban megkönnyítette a 22nanométeres csíkszélességre való átállást.

Számunkra jelen esetben az IGP a fontos, így azt is részletezném pár sorban!

Ahogy az elődnél, úgy most is két fajta IGP-t készített az Intel az Ivy Bridge processzorokhoz. ezek név szerint a HD Graphics 2500, és a HD Graphics 4000 lett. Ezek lettek az Intel hetedik generációs integrált grafikus proceszorai, amit röviden Gen7-nek hív az Intel.

Míg az asztali Ivy Bridge CPU-knál csak a Core i7-esek és a csúcs Core i5-ös CPU-k kapták meg a HD Graphics 4000-et, (Illetve az A Core i3 3225, de ez kakukktojás ezen a téren) a többi CPU-k (szorzózár mentes Core i5, Core i3 Pentium és Celeron CPU-k) a gyengébbik, HD Graphics 2500-at kapták meg.

Laptop téren viszont az összes Ivy Bridge alapú Core i processzor, azaz a Core i3, Core i5 és Core i7 CPU mind a HD Graphics 4000-es IGP-vel lett építve, s csak a Pentium, és Celeron mobil processzorokba került a gyengébbik HD Graphics 2500.

A HD Graphics 2500, és a HD Graphics 4000 között a főbb különbség az, hogy míg az elöbbi csak 6 feldolgozó egységet kapott (EU-t,Execution Unit) csak úgy mint a közvetlen előd, a HD Graphics 2000, addig a HD Graphics 4000-nél már 16 feldolgozó egység került beépítésre, (A közvetlen előd HD Graphics 3000-nek 12 volt)
Órajelek tekintetében nincs különösebb előrelépés, most is modelltől függően 1050, és 1300MHz között vannak az IGP-k órajele, viszont ezúttal már a HD Graphics 2500 is fel tud ugrani erre a tartományra.

Természetesen az IGP ezúttal is a rendszermemóriát használja, s mivel az Ivy Bridge már hivatalosan is támogatja az 1600MHz-es memória modulokat, így a korábbi 1333MHz-hez képest ez is előrelépés ami szintén pozitívan hat ki a grafikus teljesítményre.

Fontos megjegyezni, hogy az Intel nem az előd grafikus részegységét csiszolta tovább, hanem teljesen új alapokra, a nulláról építette újra az Ivy Bridge-be beépített IGP-t. Ez azért fontos, mert a teljesítmény növekedés nem csak abból jön, hogy több EU-t tartalmaz a HD Graphics 4000, vagy hogy gyorsabb a rendszermemória órajele, hanem ezeken felül több optimalizáción esett át az IGP, az elődhöz képest.

Ilyen például, hogy átalakították a párhuzamos művelet végrehajtás menetét, megoldották a jobb skálázhatóságot, azaz jobban tud profitálni az IGP, ha több EU-t építenek be, de a textúrázás hatékonyságát is növelték.

A támogatott grafikus API-nál is történt előrelépés, s végre megkapták a Gen7-es IGP-k a Directx11 az OpenGL3.1-es a DirectCompute5.0, és az OpenCL1.1 supportot
A laptopokba szánt Ivy Bridge alapú CPU-k a Chief Bay névre hallgató platform lett. Így tehát ez alá a platform alá tartozik a főszereplő HP Elitebook 2170P, amiben egy Intel Core i5 3427U típusú alacsony fogyasztású, (17W TDP) CPU kapott helyet. Mivel egy alacsony fogyasztású CPU-ról van szó, ezért a minél kisebb fogyasztás volt a cél, ehhez viszont az órajeleket némileg megnyirbálták a normál (és asztali) verziókhoz képest.

Az IGP alap órajele mindössze csak 350MHz, míg a normál fogyasztású CPU-k 650MHz-en ketyegnek, de szerencsére 3D terhelés alatt ez akár 1150MHz-ig is fel tud ugrani, ami már nagyjából megfelel a standard Ivy Bridge alapú processzorokkal szemben. Memóriából 2X4GB 1600MHz-es modul kapott helyet, így már itt is maximálisan ki van használva az, amit az IGP támogat.
Mivel elsősorban arra (is) kíváncsi voltam, hogy a korábbi HD Graphics 3000-es IGP-hez képest mennyit gyorsult a HD Graphics 4000, ezért többnyire ugyanazokkal a játékokkal teszteltem, azonos beállításokkal, hogy össze lehessen mérni a korábbi eredményeket!

Még a tesztek előtt lássuk a tesztkonfigot:
HP Elitebook 2170P:
Intel Core i5 3427U CPU

Intel HD Graphics 4000 IGP

2X4GB SO-DIMM DDR3 1600MHz

120GB SATA 3 SSD

Windows 7 Home SP1 64 bit Operációs rendszer

Tehát ezúttal is 1366X768-as felbontásban teszteltem.

 

Játéktesztek előtt természetesen most is lefuttattam a 3Dmark2006 tesztprogramot:

3dmark
Ami most is csak 1280X768-ban futott, a standard 1280X1024 helyett. Kevesebb pixel, kevesebb számolni való, így a teszt gyorsabb, és némileg több az összpontszám.

Könnyen kiszámolható, hogy a standard 1280X1024-es felbontás 1310720 pixelt jelent, míg az 1280X768-as felbontás esetén az IGP 983040 pixelt számolt ki. Ebből már könnyen kiszámolható, hogy 33%-al kevesebb volt így a számolandó pixel szám. Tehát, hogy a pontszám is, hogy a standard beállításnak megfelelő legyen, 33%-al el kell osztani, tehát standard felbontás mellett kb. 4300 pöttyöt kapott volna a HD Graphics 4000

A fentiek tudatában is, én valahova a Geforce GT520, ATI Radeon HD4650 szintjére sorolnám be ezt a kártyát. Ha még régebbi kártyákhoz kéne hasonlítani, akkor kb a Geforce 7800GT, Radeon X1800XL szintje ez. Tehát úgy 2006 tájékán egy közép-felső kategóriás dedikált VGA kártya szintjét tudja, míg 2008-ban pedig ez a szint a közép-alsó kategóriába esett volna.

Na de nézzük a játékokat!

A tesztelt játékokat időrendbeli sorrendbe raktam, s a legrégebbivel kezdem, mint a múltkor

 

Első játékom 2004-ből a Far Cry, amit Very High részletességre állítottam be.

farcry-2016-10-13-17-52-10-85

 

Far Cry
Nem gondoltam volna, hogy egy ilyen régi játék is ennyit fog profitálni az újabb HD Graphics képességéből. Persze ennek csak örülni tudok

Kipróbáltam a szintén 2004-es Counter Strike: Source nevű játékot is,  maximálisrészletesség mellett:

hl2-2016-10-13-18-03-02-73

cs

Itt viszont fordult a kocka, és nem hogy gyorsulni nem tudott, de a játék sebessége csökkent az elődhöz képest, bár szerencsére a minimum FPS-ek azért tudtak emelkedni.

Folytattam a tesztet a 2005-ös Call Of Duty 2-vel

cod2mp_s-2016-10-16-13-20-39-34

 

COD2
A COD2 egyből el tudta felejtetni velem a CS-nél tapasztalt negatív eredményt. A játék szinte folyamatosan 91FPS-el futott, valószínűleg be volt állítva egy maximális korlát. Eleinte azt hittem, hogy a FRAPS-al történt valami, és esetleg lefagyott, azért nem mutat más értéket. Össze vissza lövöldöztem, ugráltam, robbantottam, amikor azért sikerült egy-egy rövid időre csökkennie az FPS értéknek, de csak minimálisan. Az elődhöz képest, főleg a minimum FPS-ek közel háromszorosára tudott gyorsulni.

Egy kicsit ugrottam az időben, és a 2008-ban megjelent Far Cry 2-t is kipróbáltam, aminek Medium részletességet és Directx9-es render-t állítottam be.

farcry2-2016-10-13-18-06-24-67

 

Far Cry2

 

Óriásit gyorsult a játék, pedig nem gondoltam volna. A játék egy csapásra, a HD Graphics 4000-re váltva gyönyörűen futott, s a korábbi éppen csak játszható sebesség itt is a duplájára ugrott. Ennek hála, a későbbiekben pár FPS-t beáldozva még lehet megpróbálok pár grafikai effektet High részletességre állítani.

Szintén 2008-ból kipróbáltam a GTA 4-et is.

gtaiv-2016-10-16-13-26-58-61

 

GTA4

 

Sajnos hiába reménykedtem, hogy itt is duplázódni fog a sebesség, és végre lesz esélyem, nem csak porig butított grafika mellett játszani a laptopon vele, de sajnos egy hajszálnyit sem gyorsult a játék, s egyszerűen nem tudom az okát, hogy miért nem.

 

Ismét ugrottam egy kicsit az időben, és 2010-ből a Blur nevű autós játékot választottam, ahol alacsony részletességet állítottam be:

blur-2016-10-13-18-22-31-74

 

Blur

 

 

Itt viszont ismét lehidaltam, a korábbi, éppen hogy csak játszható sebesség konkrétan szinte megduplázódott, gyönyörűen folyik már a játék a HD Graphics 4000-en, akár érdemes lehet megpróbálni a medium részletességet is.

Majd , 2013-ból ezúttal is beválogattam a Grid2-t a gépre, s mivel Intel logóval indít a játék, mertem a részletességet közepesre állítani

grid2

Grid2

 

Na ez volt az a játék, amit a legtöbbször teszteltem újra. Egyszerűen nem hittem a szememnek, hogy egy ráadásul Intel logós játék egy hajszálnyit sem tudott gyorsulni, és lényegében pontosan ugyanazt az eredményt hozta, mint a korábbi HD Graphics 3000. Ami lényegében elég, de elvártam volna ezúttal is legalább egy kisebb gyorsulást.

A 2013-as Tomb Raider-t is feltelepítettem, s lefuttattam a játék benchmarkját, igaz a részletesség, ezúttal is alacsonyra volt állítva.

tombraider-2016-10-13-18-15-31-89

TR

 

Ezúttal elmaradt a tűzijáték, és a duplázódó teljesítmény, de azért a gyorsulás így is bőven tetten érhető. Míg korábban szinte játszhatatlan volt a játék, addig a HD Graphics 4000-en a kritikus 25FPS alá nem esett a sebesség. Legalábbis a Benchmark része, és az átlag is 30FPS fölött alakult.

Gondoltam, nézzünk már meg egy aktuális játékot, s a 2016-os Far Cry Primal-t is feltelepítettem, aminek a beépített benchmarkját futtattam le 1280X720-as felbontás, és alacsony részletesség mellett:

maxresdefault

 

FCB

 

Ezt a játékot értelemszerűen csak az Ivy Bridge-s HD Graphics 4000-el tudtam már tesztelni, de valószínűleg a HD Graphics 3000-en, a DX11 hiánya miatt el sem indult volna. Persze már nagyjából előre borítékolható volt a játszhatatlan sebesség, de becsületére váljon, hogy egyáltalán elindult, s nem voltak grafikai hibák, és persze a játszhatóságon nem sokat változtat, de a diavetítéshez képest egy fokkal még jobban is futott. Persze nagyon más eredményt nem is vártam.

Végeredményben elmondható, hogy tényleg sokat fejlődött a HD Graphics 4000 az elődhöz képest. Igaz egy-egy játéknál nincs változás, és továbbra is erős kompromisszum mellett maradt játszható, ilyen például a GTA4, vagy az Intel logós Grid2, és nagyon 2014-2015-ös vagy újabb játékokkal sem célszerű próbálkozni, mert ott továbbra is diavetítés várható, de ha azt nézzük, hogy egy csomó játék ami korábban pont a játszhatóság határán futott, ott is porig lebutított grafikával, most pedig szárnyal, azt kell mondjam, hogy elégedett vagyok, és látszik a tényleges előrelépés.

Úgy gondolom, hogy tényleg az Intel, a HD Graphics 4000-el érte el azt a szintet, hogy alkalmi játékosoknak alacsonyabb felbontás mellett elég lehet. Persze ismét ott vagyunk, hogy a megjelenése óta lassan 5 év telt el, tehát bőven az elavult kategóriába esik, de ha eddig el voltam a HD graphics 3000-el is, akkor ezzel a HD Graphics 4000-et még inkább elégedetten fogom használni.

About bacsis