Quadro M3000-ről Geforce GTX980m-re

Quadro M3000-ről Geforce GTX980m-re

…Éééés ismét laptop VGA upgrade, ismét a Dell Precision M6800-asomba!
…Szóval már az előző cikkemben is pedzegettem, hogy van még hova fejleszteni a VGA kártyát a jó öreg Dell Precision-ba. A vicc az egészben, hogy amikor az előző cikket írtam, már megrendeltem egy Quadro M4000-et. Na jó a viccnek ez csak ez első fele volt, míg a másik fele az, hogy az a kártya végül egyetlen egy percet sem volt a laptopomban.
Szóóóóval az úúúúgy volt, hogy a megrendelésének másnapján a hardveraprón felbukkant egy Geforce GTX980m. Persze evett a penész, hogy miért nem bukkantam bele előbb, hiszen az M4000-nél picit erősebb, és akkor azt vettem volna, de hát már nincs mit tenni. Aztán az eladó úgy határozott, hogy (szinte) minden nap csökkentette a VGA kártyának az árát, így még inkább „hatva” a lelkivilágomra. Aztán egyszer csak nem bírtam cérnával. Behúztam a GTX980m-et, azzal nyugtatgatva magam, hogy majd ha megjön az M4000, majd úgy is eladom. (így is lett)
Szóval a Quadro M3000M helyére egy Geforce GTX980m ugrott.

Itt generáción belüli különbségek nincsenek, hiszen a Quadro M3000m és a Geforce GTX980m is a Maxwell 2.0-s architektúrára (Geforce GTX900-as széria) épül. Csak míg a Quadro M3000m a közép kategória felső részébe, addig a GTX980m az abszolút felső kategóriába lett célozva (laptop fronton) 2014 októberében került piacra. A GM204-es GPU kapott a kártyán helyet, ugyanaz a GPU amely az asztali Geforce GTX970-esen és GTX 980-ason is megtalálható. Gyártástechnológia természetesen itt is 28nanométeres eljáráson alapszik.


Gyorsan fussuk is át, hogy mire képes a két kártya egy egyszerű táblázatban személtetve:

Mint látható, a Quadro M3000M-hez képest a Geforce GTX980m 50%-al több „cuccot” tartalmaz. Azaz 1,5X-er annyi a Shader egységek, a TMU-k és a ROP blokkok száma. A GPU órajelek is nagyon hasonlóak, a 4GB-nyi GDDR5 memóriák órajele pedig szögre megegyezik. Így az adatok alapján egy kb 45%-50%-os teljesítménytöbbletre lehet számítani. De ez nem biztos hogy mindenhol ki fog jönni, hiszen manapság FulHD felbontásban a 4GB VRAM már szűkös lehet, és hiába pörögne a GPU, ha memória kapacitás limitbe ér a játék, vagy éppen az is benne lehet, hogy memória sávszélesség fog limitálni, és akkor ismét nem fog teljesülni az 50%-os plusz.

A játék tesztek a korábbi laptop VGA kártyák tesztjéből lesznek ezúttal is átemelve a könnyebb összehasonlíthatóság miatt. Mivel minden egyes VGA kártya cserénél 1-1 újabb játék teszt is bekerült, így ennek hála újabb játékok alatt is össze lehet hasonlítani a korábbi kártyák teljesítményét a mostani főszereplőnkkel. De természetesen a korábbi nevek is szerepelni fognak!

Emlékeztetőül a laptop főbb paraméterei:

17,3″ 1920X1080 TN kijelző
Intel Core i7 4800MQ CPU 4 mag 8 szál (47W TDP)
20GB DDR3 1600MHz RAM (4X4GB)
Geforce GTX 980m 4GB GDDR5/ Nvidia Quadro M3000M VGA kártyák
1X512GB msata+1X256GB 2,5″ SATA SSD
2X1TB 2,5″ HDD@ RAID0
Windows 10 PRO x64 Oprendszer
240W Töltő


A tesztet most is az Unigine Valley szintetikus méréssel kezdtem. Íme:



Igaziból nincs miről beszélni. A Korábbi 2800 ponthoz képest a GTX980m-el a tesztprogram gyorsult 25%-ot. Igaz nem tükrözi a többletpontszám a két kártya közötti másfélszer több feldolgozók számát, de azért szép eredmény ez, úgy gondolom

A játékok minden esetben Full HD felbontás mellett készültek.
Kezdjük hát a tesztet, ezúttal is a 2013-as Tomb Raider beépített benchmarkjával:

Ez a játék már „két kártyával korábban” is nagyon szépen ment, nem is ez volt a kérdés, hanem hogy sikerül-e még több FPS-t kicsikarni. A válasz egyértelmű igen, bő 10%-os pluszt sikerült elérni.

Folytassuk a tesztet a 2014-es Grid: Autosport-al:

Ennek a játéknak a tesztjével elég sok időt eltöltöttem. Nem jöttek a kívánt/várt számok. MSI Afterburner-el monitorozva viszont azt láttam, hogy a GPU kihasználtság 60% körül ment. Esetleg CPU limit lenne? De akkor nagyjából hasonló eredményeket kellett volna mérni, nem érezhetően kevesebbet a minimum FPS-nél. Igaziból nem egy túl nagy katasztrófa, hiszen így is bőven jól futott a játék.

Jöjjön a 2016-os Far Cry Primal:


Nem egy világmegváltó teljesítménybeli ugrás, de azért a többletteljesítmény szépen kijött. Igaziból itt már nem alacsony részletesség mellett kellett volna mérni, de a korábbi összehasonlíthatóság miatt nem tértem el a korábbi beállításoktól.

Folytassuk a tesztet a 2018-as Far Cry 5-el:


Na végre egy játék, ahol vastagon kimutatható a különbség, legyen szó alacsonyabb, vagy magasabb FPS számokról, stabil 25%-os pluszt fel tudott mutatni a GTX980m

Szép lassan megérkezünk az aktuális címekhez, Jöhet a 2020-as Mafia: Definite Edition:

Ez a játék sem hozott olyan bődületes gyorsulást, hiszen csak bő 10%-os pluszt sikerült kimérni. Itt is felmerült bennem a CPU limit, annak ellenére, hogy a GPU kihasználtság, ha nem is ment végig 99%-on, de folyamatosan 90% fölött volt. kipróbáltam, hogy a CPU órajelét vissza vettem 2,7GHz-re, de az FPS számok nem csökkentek, így a CPU limitet el is vetettem. Valószínűleg vagy a VRAM mennyisége, vagy a VRAM sávszélessége volt a szűk keresztmetszet


Már az M3000-es VGA-n is kipróbáltam a Cyberpunk2077-et, így most már itt is össze tudom vetni a két kártya közötti különbséget:


Ahol a leginkább elkélt a teljesítménytöbblet, ott tudott villantani a GTX980m! Míg az M3000M túlhúzva is éppen hogy csak játszható sebességet produkált, addig azért a GTX980m-nél már nem igazán ment a sebesség 30FPS alá. A minimum FPS 40%-al tudott emelkedni, s így téve a játékot tökéletesen játszhatóvá akár FulHD felbontás mellett is.

Most pedig lássuk, hogy alakultak a hőmérsékletek:


Az M3000M-hez képest érezhetően megnőtt a hőtermelés, hiszen a GPU vastagon belekarcolt a 80 fokba, és a szellőzőnyílásnál is melegebb levegő áramlott ki, de hát ez várható volt. Viszont ezek a hőfokok még bőven normálisak, és a még egyel korábbi, GTX780m-hez képest még mindig jobbak.

Összegzés:

A teljesítménynövekedés ezúttal is kimutatható, hol jobban, hol kevésbé. Én azért egy picit többet vártam volna/ Több játéknál vártam volna 30-40% körüli gyorsulást, de nem mindenhol alakult így. De ettől függetlenül nem bántam meg a VGA cserét. Ráadásul így a többlépcsős VGA kártyák cseréjének köszönhetően eljutott a „kis” Dell Precision M6800 oda, hogy a 2020 körüli játékok is teljesen jól, minimális kompromisszummal, FulHD felbontás mellett is futnak, míg a 2018-as vagy régebbi játékok így már (közel) maximális részletesség mellett is játszhatók lettek. És ne felejtsük el, hogy egy, most már egy lassan 10 éves laptopról van szó. Igaz továbbra is erősen elavulófélben lévő gépről/platformról/VGA-ról beszélünk, de azért ezzel a cserével tovább bővült játék fronton a lehetőségek tárháza. És hogy ezután hogyan tovább?!
… :-)

About bacsis

Leave a Reply