GeForce 256 mivel birkózol meg?
GeForce 256

GeForce 256 mivel birkózol meg?

2011-et írunk, években mérve ez a kis GeForce már a 12-t rúgja, de mire is elég nekünk egy 12 éves videokártya? Hol vannak a határai a játékokban? A bemutatóban egy GeForce 256 DDR lesz a főszereplő, pontosabban egy Asus V6800DDR 32MB memóriával. Furcsán hatnak ezek a pici számok, de az nVidia nagyot alkotott mikor piacra dobta ezt a kártyát, ugyanis elsőként volt szerelve Grafikus Processzorral. A legelső GPU kódnevén NV10, már támogatta a Transform & Lightning technológiát (röviden T&L) hardveresen. DirectX-ből a 7.0-át kapta meg, Vertex és Pixel egységei pedig v0.5-ös verziószámmal vannak ellátva. Létezett a kártyából SD memóriával felvértezett változat is, ami bizony kicsivel elmarad a DDR-es testvértől, bizony sok esetben a memória sávszélesség volt a limitáló tényező.

Törzsfejlődés

Saját fénykorában borsos áron kínálták, igazi ellenfelének talán csak a Voodoo 5 5500 és az Ati első dulpa processzoros megoldása a Rage Fury MAXX számított. A Riva sorozathoz képest hatalmas előrelépés volt, a fejlődő 3D végre megalapozta az utat a HD6970-nek és a GTX580-nak.

Tesztrendszernek ezúttal az Abit fénykorából választottam alaplapot, és a mellé tökéletesen passzoló legmagasabb órajelű 478-as processzorral kergettem meg a kártyát.

GeForce 256

Abit IC7-MAX3 alaplap

Pentium 4 3400 @ 3800 Mhz

2x 512MB Corsair XMS Pro memória

GeForce 256/ MX200 / 2 GTS

250GB Samsung vinyó

450-es Chieftech táp

Elsőként nem a játékokkal, hanem a 3DMark 2000-el teszteltem. Azért maradt ki a 2001, mivel írtam a kártya csak DirectX 7-et tudja hardveresen és hiába fut le a 2001, nagyon kevés ponttal jutalmaz, ezért választottam az egy évvel régebbi verziót. Minden beállítást defaulton hagytam, kivéve a cpu tesztet arra most nincs szükség a Prescott ráér később is villogni, de ne érezze magát elveszve kapott egy kis tuningot, 3800Mhz-en és alapfeszültségen elpuffogott szépen gyári hűtővel is. Sajnos normális hűtőm nincs a 478-ra ezért kénytelen vagyok beérni ezzel. Nem épp egy szélturbina, de azért fájdalomküszöb (60 fok) alatt tudja tartani a procit terhelve is.

Alapbeállításokon a 3DMark

Szép magas fps-ek mellett tartotta magát a kártya, beakadni eszében sem volt a teszt alatt, de biztosan van még benn, régebben kiteszteltem hol a vége pixelhibák nélkül stabilan, most is ezt az órajelet lőttem be neki, lássuk mit alkotott.

3D Mark tuningolva

1500 Pont pluszba nem is kevés ilyen alacsonynak mondható pontszámoknál ez 23% növekedést jelent. Nem épp bitang tuningos kártyát sikerült kifognom, de nagyon szeretem, ezért nem kell kínokat át élnie pixelhibákkal.

Na de jöjjön a lényeg amiért itt vagyunk, mégis mi fut el ezen az öreg vason, 3D-vel nem kíméltem nem épp saját korának nagyjaival kellett megbirkóznia, inkább a jelenlegi IC7 és Prescott páros nagyjaival került össze szegényem. Nézzük elsőként, mégis hogy birkózik meg az Unreal Tournament 2004-es verziójával.

A játék maga 2003 végén jelent meg, akkori csúcshardvernek Ati oldalán a 9800XT, nVidia részéről az FX5950 Ultra számított. Szóval ezeken a vasakon döccenés mentesen csutkára tolt grafikán is elrobogott a játék. De most nem ők a főszereplők, nézzük ősapájuk mit is produkált.

UT 2004

A játék 800×600 mellett Medium beállításokon futott minden esetben. Kicsit megleptek az eredmények a vén mákdarálók rendesen oda tették magukat. Látható, hogy a teljesítményük jól lett belőve, gyakorlatilag a papírforma alakult ki. A GTS elhúzott, de ez várható volt, meg aztán valamihez hasonlítani kellett, sajnos Riva TNT2 Ultrán már néhány játék nem akart röffenni, ezért nem írtam be a vasak közé, viszont azt elárulom, egész szépen tette a dolgát az Unreal alatt, sajnos a többi tesztalany már nagy falat volt neki.

Második választásom a Half-Life 2 ugyanis nagyon jól skálázódik, ezt be is bizonyította a teszt alatt. A Source grafikus motor nagy előnye, hogy akár a DirecX 7 beállítása sem okoz gondot neki, ehhez csak egy konzolparancsra van szükségünk.

HL2 trükk

A Half Life az alábbi parancsot fogadta el, ezt bármely Source motoros játéknál alkalmazhatjuk, konzolba mindössze ennyit kell beírni: dxlevel 70 – 80 – 90 / mat_dxlevel 70 – 80 – 90, értelem szerűen a 2 parancs közül bármelyik alkalmazható. A szám az adott DX szintjét jelöli, tessék kipróbálni aki esetleg nem ismerte volna.

Half-Life 2

Akárcsak az UT, a Half-Life második része szintén szép magas fps-ekkel boldogított, meg kell mondjam egész élvezhető volt a játék. 800×600 Low textúrák, minden egyéb Medium beállításon küzdött.

HL2 tájkép, vakuval

Harmadik nekifutásra egy kis kocsikázást választottam a Trackmania United-el, szintén igen jól skálázható játék egyetlen szépséghiba volt benne, néhány textúrát ne töltött be a kártya. Valószínünek tartom, hogy nem fért már el a memóriájában, de a valódi okra nem sikerült rájönnöm.

TM United

Bizony nem keveset csökkentek az FPS-ek, itt már nem 800×600-ban indítottam, össze kellett barátkoznom a jó öreg 640×480-as felbontással, és a low beállításokkal. Lényeg a lényeg elfutott más nem számít, itt jött ki először az OC jótékony hatása. Pont a fájdalom küszöb fölé emelte a játszhatóságot az a pár Mhz plusz a kártyán. A GTS alázza a mezőnyt amit el is vártam tőle, de mivel nem ő a főszereplő ennyi elég is róla.

Negyedik kísérleti alanyként jöjjön egy igazi nehézbombázó a bump mapping-ek királya a Doom 3. Féltem hogy mi lessz ha ráeresztem, viszont ne feledjük igencsak nVidia barát játékról van szó, talán az egyetlen amibe az FX-ek verik a Radeonokat mindenestől, szóval ennyi löket nekem elég is volt, hogy rápróbáljam a matuzsálemekre.

Doom 3

Nem hittem a szememnek… amíg a videoim fel nem kerülnek a játékról addig fogadjunk ti sem hiszitek el… pedig tényleg ennyit dobott a gép! 640×480-as felbontás minden Low és láss csodát még játszható Doom 3-at kapunk olyan kártyákon amit Q3 alá szántak, morbid gondolatok lepték el a fejem mi lenne, ha ráereszteném a Crysist… sajnos nem jött be. Jól láthatóan a GTS nem tudott nagy mértékben elhúzni, Max FPS-ben pedig még ki is kap a GeForce 256-tól.

Végső próbálkozásnak egy másik Source motoros játékot válaszottam, a Dark Messiah of Might And Magic személyében. Első indításnál elég sok problémám volt, exe hibákat adott majd befagyott az egész gép. Később a menü bejött de a játék nem indult el, majd elegem lett megpróbáltam virágbolti verzióval. A megoldás kulcsa kérem crackeljük az eredeti játékunk, hogy tudjunk régi videokártyákon nyomulni.

Dark Messiah

Na puff ezért aztán megérte 2 órát szenvedni. Sajnos a játék még DX7-en legalacsonyabb beállításokon is játszhatatlan. Ezt betudtam a nagy méretű textúráknak, ugyanis a HL2 ellenében itt már igen csak méretes darabokkal operál a játék. A teszt lefutott és ez a lényeg, ha belegondolok sosem hittem volna, hogy ezekkel a kártyákkal ilyen kaliberű játékok elmennek.

Összegzésként annyit írnék, újfent öröm volt előszedni ezeket a méregzsákokat a szekrényből, és kicsit játszadozni velük, mivel egytől egyig Asus példányok, még a sorozatos fejlődés gyártón belül is megfigyelhető. Persze itt nem voltak különösebb különbségek akárcsak napjainkban, de jó egy márkából válogatni. Újabb meglepetéseket tapasztaltam, szóval egy szavam sem lehet a teljesítményükre. Végszóként pedig annyit, hogy tisztelettel bánjunk a régi alkatrészekkel is, mert ami az egyik embernek szemét az a másiknak kincs. Főleg ha valaki rendelkezik ilyen kártyákkal most már megérdemli, hogy leporoljátok őket és meg legyenek dicsérve, ugyanis láthatólag jobb helyet illetnek a polc aljánál.

(Videók hamarosan várhatóak a játékok viselkedéséről fraps által rögzítve. Sajnos izomlassú a feltöltésem, szóval türelem)

About czunder

Vendég cikkíróként néha napján előkeveredek. Kedvelem a dupla processzoros rendszereket, ezen felül mindent ami Abit. A birtokomban van jónéhány igen szép és ritka alkatrész amik idővel biztos bemutatásra kerülnek. Foglalkozok tuninggal, de nálam nem ez, hanem az adott eszközök bemutatása élvez prioritást.

13 hozzászólás

  1. Fuhh, de remek teszt!
    Köszönjük szépen!
    A Geforce256 az egyik kedvenc VGA kártyám, nekem is van V6800-asom, olyan mint a tied.. volt egy Deluxe-m si de az egyszer csak emghalt.. nagyon sajnálom…
    Amúgy az első képről hiányolom a V3800-at a 3400 és a 6800 közé ;-)

  2. Eszméletlen jó cikk lett :-) Már azon is meglepődtem hogy UT4 alatt nem rosáltak be a kártyák, de hogy még az MX-en is ment……

  3. Jó cikk lett és remek teszt! :)

    hát igen, nem csak 12 év de 13 generáció is kijött (az oemek gt300 sorozatát, meg egyéb mesterkélt sorozatot is beleszámolva), és még mindig lehet erre-arra használni ezt a kis karit, és amit tud azt jól is tudja :)

  4. Ismét egy igényes teszt a mestertől! Ezek azok a cikkek, amiket rajtad kívűl senki más nem csinál, mert hiába készítenek számítási teljesítmény/másodperces grafikonokat, az játékok alatt nem mindig mérvedó. Arról nem is beszélve, hogy mikor még újak voltak a VGA-k, akkor nem volt hozzájuk közel sem olyan kiforrott driver, ilyen erős proci, és ddr ram sem!

  5. Hé Fücsök007!
    Köszi az elismerő szavakat, de ezúttal ez most nem engem illet :-)))

    Czunder is írogat ide, ezúttal is az ő művét láthattátok!

  6. windows Kő Kemény op rendszer

    windows ce+windows me+windows nt=windows CeMeNt

  7. Nagybecsben tartom a GeForce3-asomat, az tudott még ilyen meglepetéseket okozni!
    (mai napig jól megy)

  8. Jó kis teszt!

    Anno nekem egy atom butított Geforce MX440-em volt 64MB DDR / 64 bit. Az órajelei 270 GPU/266 RAM (ez bizony effektív, lol).
    Ezen a harmatos cuccon én is bátran toltam az UT 2004-et és a Doom 3-at is. Abban a játékban leesett az állam a fényeffekteken, amik még DX7-ben is jól mutattak (bár a sebessége a játéknak már nem volt olyan meggyőző :D)
    A FarCry demóját is próbáltam vele anno. Mivel csak DX7-et tudott ezért kimaxolva a beállításokat még pont ment a játék (persze DX7-ben a max az közel sem olyan mint DX9-ben :) ).
    Igazábol pont ezért volt jó anno ha csak DX7-es kártyád volt. Én bátran állítottam a játékokban mindent maxra és futott el viszonylag jól. Haver a Radeon 9600 mellett már nem tehette meg ugyanezt, mert a DX9 egyből megevett mindent (mind teljesítményben és persze látványban is) :D
    A Half Life II-őt már nem

  9. Amúgy várható még hasonló VGA teszt Czunder?

  10. Egy GeForce GTS 450 teszt várható?

Leave a Reply